Răspuns: Voucherul este un document emis, de obicei, de o persoană juridică şi distribuit sau vândut terţilor în scopul stimulării vânzărilor. Voucherele pot fi valorice sau pot avea înscrise anumite procente ale reducerilor ce vor fi acordate.
Este indicat ca pe document (voucher) să fie înscrise cel puţin următoarele elemente:
- numele firmei emitente;
- valoarea voucherului (în sumă brută sau procentual);
- data valabilităţii vocherului;
- seria şi/sau numărul voucherului;
- elemente de securitate.
Tratamentul contabil şi fiscal al acordării voucherelor diferă în funcţie de:
- modul în care este distribuit: vânzare cu titlu oneros sau acordare în mod gratuit;
- persoana care distribuie voucherele: direct de unitatea emitentă sau prin comisionar;
- modul în care pot fi utilizate: plata/achiziţionarea de produse/servicii ale unităţii emitente sau plata/achiziţionarea de produse sau servicii ale unor entităţi partenere.
Se recomandă respectarea dispoziţiilor art.6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, repubicată, şi a Normelor Metodologice date în aplicarea acesteia conform cărora orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document justificativ. Astfel, este indicat ca societatea să aibă o hotărâre a adminstratorului unităţii, directorului general sau persoanei împuternicite, prin care se decide acordarea voucherelor în scopul stimulării vânzărilor, numărul şi valoarea voucherelor acordate, perioada de valabilitate a campaniei de promovare şi stimulare a vânzărilor.
Este indicată, în măsura în care dotarea tehnică (programe informatice, case de marcat electronice fiscale, etc.) o permite, o evidenţă extracontabilă a voucherelor acordate, respectiv utilizate ulterior. Aceasta poate fi utilizată şi pentru a analiza eficienţa utilizării acestei metode de stimulare a vânzărilor.
În cazul dv. concret, considerăm că modalitatea de a acorda voucherele clienţilor dv. care cumpără peste un anumit plafon se încadrează în cheltuieli de reclamă şi publicitate, fiindu-i aplicabile prevederile art.21, alin.(2), lit.d) din Codul fiscal, respectiv „cheltuielile de reclamă şi publicitate efectuate în scopul popularizării firmei, produselor sau serviciilor, în baza unui contract scris, precum şi costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ în categoria cheltuielilor de reclamă şi publicitate şi bunurile care se acorda în cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru încercarea produselor şi demonstraţii la punctele de vânzare, precum şi alte bunuri şi servicii acordate cu scopul stimulării vânzărilor”, cheltuielile de reclamă şi publicitate fiind deductibile la determinarea profitului impozabil.
În consecinţă, înregistrările contabile aferente voucherelor sunt cele de mai jos.
Achiziţia de vouchere
5328 “Alte valori” = 401 “Furnizori”
Acordarea de vouchere clienţilor
% |
= |
5328 “Alte valori” |
623 “Cheltuieli de protocol, reclamă şi publicitate” |
|
|
4426 (TVA deductibilă) |
|
|
Înregistrarea se va face concomitent cu facturarea produselor.