Întrebare: Sunt deţinătorul unui SRL şi am primit fonduri nerambursabile. Nu ştiu dacă am făcut nota contabilă bine 5124=4452. Eu am plătit cu banii mei ca persoană fizică utilajele şi am suma în contul 4551 (asociaţi conturi curente). Această sumă rămâne evidenţiată în contul 4452 sau fac operaţiunea 4551=4452?
Mulţumesc,
Cristian Anton Radu
Răspuns: Primirea de fonduri nerambursabile este considerată o subvenţie pentru investiţii, ce poate avea forma subvenţiei unor active, când sunt finanţate active imobilizate, şi subvenţii pentru venituri, pentru situaţiile când nu sunt finanţate active, conform prevederilor de la cap.8.8. pct.233-238 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea.
Potrivit reglementărilor aferente, o subvenţie este considerată un venit amânat, se înregistrează în contul 475 "Subvenţii pentru investiţii", iar pe măsură ce se înregistrează cheltuielile ce au fost finanţate, subvenţia se virează la venituri.
În exemplul de mai jos, presupunem că se achiziţionează un activ în valoare de 40.000 lei plus TVA, subvenţionat în proporţie de 30%, reprezentând 12.000 lei plus TVA. Subvenţia se încasează în 2014.
Înregistrări contabile:
a) evidenţiere aprobare subvenţie:
445 "Subvenţii" = 475 "Subvenţii pentru investiţii", la data aprobării contractului;
b) achiziţie activ imobilizat de natura echipamentelor:
2131 "Echipamente tehnologice" = 404 "Furnizori de imobilizări" cu suma de 40.000 lei şi, concomitent,
4426 "TVA deductibilă" = 404 "Furnizori de imobilizări" cu suma de 9.600 lei;
c) amortizare lunară, considerand durata normată de 5 ani:
6811 "Cheltuieli cu amortizările" = 2813 "Amortizare echipamente" cu suma de 40.000 lei / 5 ani / 12 luni = 667 lei;
d) încasarea în 2014 a subvenţiei:
5121 "Conturi la bănci în lei" = 445 "Subvenţii" cu suma de 9.000 lei;
e) se va vira la venituri partea din amortizarea lunară reprezentând 30% aferentă perioadei deja scurse, iar ulterior la fiecare calcul de amortizare se va relua în venituri 30% din amortizare. Presupunem că din 2013 până la data încasării subvenţiei au trecut 7 luni şi s-a înregistrat o amortizare în valoare de 4.669 lei. La încasarea subvenţiei se efectuează înregistrarea:
475 "Subvenţii pentru investitii" = 7584 «Venituri din subvenţii pentru investiţii» cu suma de 4.669 lei x 30% = 1.401 lei.
Aceeasi înregistrare se reia la fiecare calcul de amortizare lunară cu suma de 667 lei x 30% = 200 lei.
În cazul dv. concret, în care aţi împrumutat firma, restituirea împrumutului se face prin înregistrarea 4551=5124 (prin bancă) sau 4551=5311 (prin casă).
Răspuns valabil la data de 15.03.2014 (6.761 vizualizări)
|