Trezoreria Statului va fi autorizată ca acceptator de plată cu cardul bancar şi va presta acest serviciu pentru toate instituţiile publice, astfel încât toţi contribuabilii persoane fizice care deţin carduri aparţinând unui sistem de plata ce va accepta autorizarea (Mastercard, VISA sau altele), să-şi poată achita printr-un punct unic toate impozitele şi taxele administrate de către ANAF, primării şi alte instituţii.
Propunerea este inclusă într-un proiect de ordonanţă de urgenţă postat ]n data de 25.09.2014 pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, la rubrica Transparenţă decizională.
“Proiectul pe care îl propunem astăzi spre dezbatere face parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri promovate în scopul îmbunătăţirii conformării voluntare prin modernizarea şi facilitarea modalităţilor de plată a obligaţiilor fiscale, fără costuri suplimentare pentru contribuabili. Autorizarea Trezoreriei Statului ca acceptator de plată cu cardul bancar este încă o măsură prin care administraţia îşi adaptează serviciile, venind în întâmpinarea contribuabilului”, a afirmat ministrul finanţelor publice, Ioana-Maria Petrescu.
Noul sistem de plată oferit de Trezoreria Statului va contribui atât la stimularea plăţilor cu mijloace electronice moderne, cât şi la diminuarea plăţilor în numerar efectuate de către contribuabil la ghişeele instituţiilor publice.
Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru instituţiile publice care vor încasa venituri bugetare întrucât se utilizează sistemul actual de decontare utilizat în relaţia cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de decontare vor fi suportate de la bugetul de stat.
Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă, Trezoreria Statului va accepta conectarea la un sistem de plată numai dacă acesta va cumula simultan o serie de condiţii între care menţionăm limitarea comisionului. Astfel, conform proiectului de act normativ, comisionul avut în vedere în relaţia cu instituţiile emitente ale cardurilor şi sistemele de plata nu va depăşi cumulat 0.3% din valoarea tranzacţiei, fără a fi acceptate alte costuri suplimentare. Acest comision este corelat cu Proiectul de Regulament privind comisioanele interbancare pentru operaţiunile de plată utilizând cardul care prevede plafonarea comisioanelor interbancare pentru tranzacţii la 0,2% din valoarea tranzacţiei pentru cardurile de debit şi 0,3% pentru cele de credit. Proiectul de Regulament este elaborat de Comisia Europeană.
În prezent, comisioanele interbancare reprezentând plăţile realizate între băncile acceptante şi băncile emitente pentru tranzacţiile care presupun utilizarea cardurilor de plată sunt de aproximativ 0,5% + 2,50 lei (0,58 euro) pentru tranzacţiile ATM, în care comisionul este plătit de banca emitentă băncii acceptante (proprietara ATM-ului), şi 1,00 % (standard), 1,50 % (e-commerce) şi 0,7% (petrol) pentru tranzacţiile POS, în care comisionul este plătit de banca acceptantă băncii emitente. Aceste comisioane, în cazul sumelor achitate către comercianţi, sunt recuperate de către băncile acceptante de la beneficiarii sumelor.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă postat astăzi la transparenţă decizională va fi supus consultării publice, iar ulterior va fi transmis spre dezbatere şi aprobare Guvernului.
Informaţii de context:
Proiectul de ordonanţă de urgenţă care creează cadrul legal Trezoreriei să fie autorizată ca acceptator de plată cu cardul bancar face parte dintr-un set de măsuri promovate de către Ministerul Finanţelor Publice şi de către ANAF, în scopul îmbunătăţirii relaţiei contribuabilului cu fiscul şi simplificării modalităţilor de plată.
În acest context, a fost lansat în 15 septembrie 2014 Spaţiul Privat Virtual, aplicaţie-pilot destinată, într-o primă etapă, contribuabililor din Bucureşti şi Ilfov prin care persoanele fizice pot comunica online cu administraţia fiscală. Premisele comunicării în format electronic între contribuabil şi autorităţile fiscale au fost stabilite prin OUG 40/2014, publicată în Monitorul Oficial în data de 23 iunie 2014.
De asemenea, începând cu 1 iulie 2014, formularele privind deciziile de impunere anuală pentru venituri realizate de persoane fizice şi pentru contribuţiile de asigurări sociale de sănătate datorate de acestea, conţin o serie de informaţii care să faciliteze plata obligaţiilor fiscale. Astfel, fiecare decizie de impunere conţine informaţii privind: codul de identificare fiscală a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzătoare obligaţiei de plată, codul IBAN în care trebuie efectuată plata, suma pe care contribuabilul o are de plătit şi o rubrică de explicaţii. Pe decizia de impunere sunt incluse informaţii privind modalităţile de plată.
Data publicării: 29.09.2014 (1.525 vizualizări)
|