|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Sinteza facilităților fiscale reglementate prin OUG nr.226/2020 |
Principalele facilități fiscale introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și
completarea unor acte normative și prorogarea unor termene sunt:
- sunt scutite de TVA, cu drept de deducere, livrările de dispozitive medicale pentru diagnosticul în vitro al COVID-19, de vaccinuri împotriva COVID-19, precum și serviciile de vaccinare si testare aferente, precum și achizițiile intracomunitare de Remdesivir, efectuate până la data de 31 decembrie 2022;
- până la data de 31 martie 2021 nu se vor aplica sancțiuni pentru neconectarea la distanță a aparatelor de marcat electronice fiscale, în vederea transmiterii de date fiscale către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF);
- prevederile fiscale introduse prin Legea nr.296/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal referitoare la deductibilitatea integrală, în anumite condiții, a ajustărilor pentru deprecierea creanțelor (la calculul impozitului pe profit), precum și cele referitoare la mărirea valorii locuințelor livrate persoanelor fizice care pot face obiectul cotei reduse de TVA de 5% (de la 450.000 lei la 140.000 €) vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2022;
- a fost reglementat regimul fiscal aplicabil indemnizațiilor de sprijin acordate potrivit art.XV din OUG nr.30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificările și completările ulterioare, și art.3 din OUG nr.132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că acestea nu constituie venituri din desfășurarea activității, iar pentru acestea se aplică următoarele reguli:
a) calculul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii datorate se determină separat față de veniturile realizate din desfășurarea activității;
b) aceste indemnizații nu se iau în calcul la verificarea încadrării în plafonul de 100.000 € (aplicabil contribuabililor impuși la norme de venit) sau la plafonul de 12 salarii minime brute pe economie pentru anul 2020 (26.760 lei);
c) nu fac obiectul acordării bonificațiilor stabilite prin legea anuală a bugetului de stat;
- persoanele fizice beneficiare ale indemnizațiilor acordate în baza art.XV din OUG nr.30/2020 care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii (ex:avocații), datorează contribuția de asigurări sociale (CAS) pentru indemnizațiile respective la sistemul propriu de pensii, în cotele prevăzute de Codul fiscal;
- contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități (potrivit Legii nr.170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu modificările și completările ulterioare) nu datorează impozit specific pentru o perioadă de 90 de zile, calculată începând cu 1 ianuarie 2021. Contribuabilii calculează impozitul specific aferent anului 2021 prin împărțirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea valorii rezultate cu diferența dintre numărul de 365 de zile calendaristice și numărul de 90 de zile calendaristice;
- a fost prelungit până la data de 31 martie 2021 termenul de rambursare TVA cu control ulterior (termen prevăzut la art.XIII, alin.(1) din OUG nr.48/2020, cu modificările și completările ulterioare).
Alte reglementări:
- a fost prelungit până la data de 31 martie 2021 inclusiv termenul de depunere a cererii de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare restante la 31.03.2020 inclusiv (potrivit OUG nr.69/2020);
- a fost prelungit până la data de 31 martie 2021 inclusiv termenul de depunere a cererii de eșalonare la plată simplificată(eșalonare pe cel mult 12 luni a obligațiilor fiscale principale și accesorii datorate după declararea stării de urgență, potrivit OUG nr.181/2020);
- pentru debitorii care au depus solicitări privind restructurarea obligațiilor bugetare potrivit art.5 din OG nr.6/2019, cu modificările și completările ulterioare, aflate în curs de soluționare la data de 31 decembrie 2020, acestea se soluționează potrivit legislației în vigoare la data depunerii solicitării sau debitorii pot opta, prin cerere adresată organului fiscal competent, pentru refacerea planului de restructurare cu obligațiile bugetare restante la 31 decembrie 2020 și depunerea unei noi cereri până la data de 30 iunie 2021;
- până la data de 31 decembrie 2021, automatele comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, trebuie dotate cu aparate de marcat electronice fiscale.
Baza legală: Ordonanța de urgență a Guvernului nr.226 din 30 decembrie 2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr.1332 din 31 decembrie 2020.
Data publicării: 18.01.2021 (2.191 vizualizări)
|
|
|