|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Procedura de anulare la cerere a CASS-ului |
Vă supunem atenţiei Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor Legii nr.225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015, în vigoare de la 21.08.2015.
Procedura e inclusă în Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.2202/2015.
1. Prezenta procedură se aplică persoanelor fizice care se încadrează în prevederile alin. (1) lit. a), b) şi g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice şi nu au beneficiat de anularea, din oficiu, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
2. Persoana care se încadrează în prevederile alin. (1) lit. a), b) şi g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 şi nu a beneficiat de anularea, din oficiu, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate este persoana căreia i-a fost comunicată de organul fiscal o decizie de impunere privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată, însă nu i-a fost comunicată şi o decizie de anulare a acestei contribuţii.
3. Procedura se aplică de compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili şi declaraţii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.
4. în sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este:
a) organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice care nu au domiciliul fiscal în România.
5. Prin an fiscal de referinţă se înţelege anul fiscal pentru care se efectuează stabilirea/regularizarea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
6. Persoana fizică depune la organul fiscal competent cererea prevăzută în anexa nr. 4 la ordin, însoţită de documentul justificativ care atestă calitatea de asigurat fără plata contribuţiei, eliberat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin casele de asigurări de sănătate, potrivit prevederilor art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Se depune câte o cerere pentru fiecare an fiscal de referinţă, în care persoana fizică a avut calitatea de asigurat fără plata contribuţiei.
8. La primirea cererii, organul fiscal competent verifică:
a) informaţiile înscrise în cerere şi în documentul justificativ;
b) dacă pentru persoana care a depus cererea a fost emisă şi comunicată o decizie de impunere anuală privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
9. Organul fiscal respinge, motivat, cererea şi comunică acest fapt contribuabilului, dacă:
a) persoana nu a avut, potrivit datelor înscrise în documentul justificativ, calitatea de asigurat fără plată contribuţiei în anul fiscal de referinţă pentru care solicită anularea contribuţiei;
b) dacă, pentru persoana care a făcut cererea, nu a fost emisă şi comunicată o decizie de impunere anuală privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
10. Cererile depuse se soluţionează în termen de 45 de zile de la înregistrarea la organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
11. (1) Organul fiscal competent verifică în evidenţele fiscale dacă persoana care se încadrează în prevederile alin. (1) lit. a) sau b) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 a realizat, în anul fiscal de referinţă, următoarele categorii de venituri pentru care, potrivit legii, se anulează contribuţia de asigurări sociale de sănătate:
a) cedarea folosinţei bunurilor;
b) investiţii;
c) premii şi câştiguri din jocuri de noroc;
d) operaţiunea de fiducie, potrivit titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal;
e) alte surse, astfel cum sunt prevăzute la art. 78 din Codul fiscal.
(2) Organul fiscal competent verifică în evidenţele fiscale dacă persoana care se încadrează în prevederile alin. (1) lit. g) a articolului unic din Legea nr. 225/2015 nu a realizat venituri sau a realizat venituri sub salariul minim de bază brut pe economie, în anul fiscal de referinţă.
12. Pentru soluţionarea cererii, organul fiscal competent întocmeşte un referat care conţine, în mod obligatoriu:
a) datele de identificare a persoanei fizice: codul numeric personal, numele şi prenumele;
b) numărul de luni din anul fiscal de referinţă pentru care persoana beneficiază de anularea prevăzută de lege;
c) numărul de luni din anul fiscal de referinţă pentru care persoana nu beneficiază de anularea prevăzută de lege;
d) baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate stabilită/regularizată pe bază informaţiilor din declaraţiile fiscale, pentru fiecare lună din anul fiscal de referinţă, în care persoana nu beneficiază de anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
e) numărul şi data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată;
f) suma contribuţiei de asigurări sociale de sănătate stabilită prin decizia anuală de impunere;
g) suma contribuţiei de asigurări sociale de sănătate care se anulează potrivit Legii nr. 225/2015.
13. Referatul se verifică de conducătorul compartimentului de specialitate şi se supune aprobării conducătorului organului fiscal competent.
14. (1) După aprobarea referatului, dosarul solicitării se transmite compartimentului cu atribuţii în domeniul evidenţei pe plătitori pentru a parcurge etapele procedurale privind anularea creanţelor şi scăderea debitelor din evidenţa analitică pe plătitori.
(2) Dosarul solicitării cuprinde:
a) cererea persoanei fizice;
b) documentul justificativ care atestă calitatea de asigurat fără plată contribuţiei;
c) referatul aprobat de conducătorul unităţii fiscale.
15. (1) După parcurgerea etapelor procedurale privind anularea creanţelor şi scăderea debitelor din evidenţa analitică pe plătitori, compartimentul cu atribuţii de evidenţa pe plătitori restituie compartimentului de specialitate dosarul solicitării, în vederea arhivarii la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2) Dosarul solicitării va cuprinde şi toate documentele emise în vederea soluţionării cererii, întocmite de compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.
Data publicării: 25.08.2015 (4.207 vizualizări)
|
|
|