Pagina principală  | Articole  | Întrebări şi răspunsuri  | Calculator salarii  | Profesionişti contabili  | Experţi contabili judiciari  | Contact 




Legături utile
- Calendarul obligaţiilor fiscale în 2018
- Codul fiscal cu norme 2016 actualizat în 2018
- Codul de procedură fiscală 2016 actualizat în 2018
- Legea contabilităţii republicată

- Convenţii de evitare a dublei impuneri

- Ministerul Finanţelor Publice
- ANAF

- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

Nou!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa. Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!

O treime dintre companiile participante la un sondaj PwC au fost vizate de inspecţii fiscale în anul 2017


34% dintre companiile participante la un sondaj realizat de PwC România au declarat că au făcut obiectul inspecţiilor fiscale în 2017. Rezultatele studiului trebuie interpretate în contextul în care Agenţia Naţională de Administrare Financiară (ANAF) a comunicat că, la nivelul întregii economii, activitatea de inspecţii fiscale a scăzut cu 20% în 2017, comparativ cu anul anterior. De asemenea, inspecţiile antifraudă au scăzut cu 15%. Din eşantionul de 169 de companii chestionate, 12% fie nu au fost niciodată subiectul unei inspecţii fiscale în timp ce 17% au fost controlate înainte de anul 2012.

În ceea ce priveşte durata inspecţiilor, cele mai multe dintre acestea (37%) nu s-au întins pe mai mult de 1-3 luni, iar sumele stabilite suplimentar de plată în majoritatea cazurilor (57%) au fost de până în 100.000 lei. Au existat şi situaţii în care sumele stabilite suplimentar s-au situat în jurul a 10 milioane de lei.

”Inspecţiile fiscale ţin până la urmă de relaţia firească dintre contribuabili şi autorităţile fiscale, însă aceasta ar trebui derulate într-o manieră care să nu perturbe activitatea curentă a companiilor, permiţându-le să se concentreze pe generarea de valoare adăugată, care să ducă la dezvoltare şi crearea de locuri de muncă. Din acest punct de vedere, este de dorit ca inspecţiile fiscale să reprezinte mai degrabă excepţia decât norma interacţiunilor dintre autorităţi şi contribuabili şi să se deruleze pe o perioadă cât mai scurtă de timp, concentrându-se mai ales pe domeniile cu grad mai ridicat de evaziune fiscală. De asemenea, trebuie remarcat că pe plan extern se încurajează tot mai mult inspecţia derulată electronic prin intermediul unor formulare standard de tip SAF-T, a căror implementare ar trebui accelerată şi în România”, a declarat Mihaela Mitroi, Partener, Departamentul de Taxe şi consultanţă juridică, PwC România.

Cele mai importante aspecte vizate de controale au fost declararea impozitului pe profit, 46% dintre companii şi modalitatea în care a fost înregistrată taxa pe valoarea adăugată (TVA), 38% dintre respondenţi. Principalele aspecte avute în vedere de inspectori au ţinut de deductibilitatea serviciilor, cheltuielile de protocol, sponsorizările, diminuarea pierderilor fiscale prin capitalizarea cheltuielilor, nedeductibilitatea cheltuielilor, diferenţe între marfa înregistrată în inventar şi stocurile existente, limitarea cheltuielilor atribuite autovehiculelor, controlul preţurilor de transfer pentru determinarea riscului fiscal.

Respondenţii au menţionat că au prezentat interes pentru autorităţi şi implicaţiile de TVA rezultate în urma ajustărilor preţurilor de transfer sau reclasificării deductibilităţii serviciilor, TVA aplicată asupra depăşirii plafonului de protocol, modul de completare a declaraţiei 394, livrări şi achiziţii comunitare, TVA aferentă cheltuielilor de protocol, sponsorizări etc.

Deşi majoritatea participanţilor la sondaj (62%) a ales să nu conteste actele de impunere, dintre cei care au făcut-o, 12% au câştigat integral la nivel administrativ în timp ce 45% dintre contestaţii au avut parţial câştig de cauză. Dintre contribuabilii care aveau soluţionări nefavorabile sau favorabile parţial, 80% au ales sa meargă în instanţă – iar majoritatea litigiilor (70%) sunt încă pe rol. Pentru litigiile finalizate (10%), instanţele au anulat actele de impunere în mare parte (80%) şi au respins acţiunile contribuabililor pentru doar 20% dintre ele.

”Se observă un proces de maturizare a contribuabililor fiscali din România care recurg la contestarea în instanţă a deciziilor de impunere doar atunci când consideră că drepturile le-au fost lezate. Pentru autorităţile fiscale ar trebui să fie un semnal de alarmă faptul că instanţele dau în multe cazuri câştig de cauză contribuabililor, ceea ce arată faptul că inspectorii fiscali au de multe ori o interpretare prea restrictivă a legislaţiei fiscale” a declarat Dan Dascălu, Partener, D&B David şi Baias, Liderul echipei de litigii comerciale şi fiscale.

În cazul celor care au contestat actele de impunere (aproape 40% dintre participanţi), contestaţia s-a soluţionat parţial nefavorabil pentru 43% dintre participanţi, pentru 45% contestaţia s-a soluţionat parţial favorabil şi doar pentru 12% contestaţia a fost soluţionată în întregime favorabil. Dintre cei ale căror contestaţii au fost soluţionate nefavorabil sau parţial favorabil, 80% au continuat să atace aceste soluţii în instanţe, iar majoritatea acestor acţiuni (peste 80%) se află încă pe rolul instanţelor de judecată. În 80% dintre litigiile finalizate, instanţele au anulat actele de impunere.

Majoritatea celor care au contestat actele de control şi au obţinut soluţii favorabile a fost asistată de consultanţi externi, în vreme ce firmele care au obţinut anularea actelor de control în instanţă au fost asistate în proporţie de 100% de consultanţi externi.

”În pregătirea unei inspecţii fiscale contribuabilii ar trebui să aibă în vedere revizuirea contractelor, respectiv a documentelor justificative aferente. Se recomandă consultarea unor specialişti care să acorde asistenţă specializată pe durata controlului şi în faza de contestare a actelor de impunere, în special, în faza a instanţelor de judecată unde, aşa cum rezultă din concluziile sondajului realizat, se pot obţine soluţii favorabile contribuabililor”, a adăugat Dan Dascălu.

Sondajul PwC a fost derulat în primul trimestru al anului 2018, la chestionar răspunzând reprezentanţii a 169 de companii din România. Companiile participante desfăşoară activităţi în producţia industrială (20%), industria auto (13%), comerţ (11%), servicii financiare (8%), industria farmaceutică (5%); telecomunicaţii (5%), IT (5%), imobiliare (3%), petrol şi gaze (3%) şi energie (1%). Majoritatea companiilor respondente sunt încadrate în categoria marilor contribuabili (63%); dintre companiile participante, 77% au un număr de angajaţi de până în 1.000. Aproximativ 74% din companiile respondente au înregistrat profit (cumulat) la sfârşitul anului 2017.

Principalul scop al sondajului a fost de a identifica şi analiza informaţii cu privire la inspecţiile fiscale, respectiv frecvenţa, durata şi efectele acestora, care au fost principalele aspecte monitorizate de către echipele de inspectori, câte companii au decis să conteste actele de impunere, care a fost rezultatul acestor contestaţii, dar şi alte elemente care sunt prevăzute în detaliu în această prezentare.


Data publicării: 24.10.2018 (1.899 vizualizări)
Sursa: PwC


comentarii


Articole recente
- Reorganizare administrare contribuabili mijlocii (15.11.2018) (985 vizualizări)
- Raport PwC România: doar 12% dintre companii au finalizat procesul de implementare a cerințelor GDPR până la 25 mai 2018 (15.11.2018) (484 vizualizări)
- Noutăți legislative cu incidență fiscală în perioada 5-11 noiembrie 2018 (12.11.2018) (1.314 vizualizări)
- Modificare reglementări contabile aduse de OMFP 3456/2018 (08.11.2018) (4.498 vizualizări)
- Noutăţi legislative cu incidenţă fiscală în perioada 15-21 octombrie 2018 (22.10.2018) (2.406 vizualizări)



Întrebări şi răspunsuri recente
- Este obligatoriu registrul unic de control pentru PFA? (27.12.2017) (7.905 vizualizări)
- Se va folosi formularul 700 pentru anularea prin opţiune a codului de TVA? (12.12.2017) (3.853 vizualizări)
- Ce avantaje vor avea contribuabilii care optează pentru plata defalcată a TVA de la 1 octombrie 2017? (01.09.2017) (4.273 vizualizări)
- Cât este în prezent impozitul pe tranzacţiile imobiliare? (04.04.2017) (8.492 vizualizări)
- Există obligaţia angajatorilor de a se înregistra ca operatori de date cu caracter personal? (16.03.2017) (5.645 vizualizări)






Abonare newsletter
Nume:
E-mail:


Ştiri financiare
- Guvernul a aprobat normele de aplicare a programului "Prima Chirie" (25.05.2017)
- Adrian Vasilescu, BNR: "Avem nevoie de o strategie de locuire" (24.05.2017)
- AFI Europa România a înregistrat un venit operaţional net de 12,2 mil. € în T1 (23.05.2017)
- BCR atrage 10.000 de noi clienţi de Mobile Banking în fiecare lună (22.05.2017)
- Ministrul Agriculturii: "Legea risipei alimentare trebuie modificată, de aceea nu sunt încă norme de aplicare" (21.05.2017)
- SAL-Fin: Peste jumătate dintre cererile de soluţionare a litigiilor au fost rezolvate (20.05.2017)
- ANPC a dat amenzi de peste 126.000 lei în complexul Dragonul Roşu (19.05.2017)
- Comisia de recepţie a construcţiilor nu mai poate recomanda amânarea recepţiei, ci doar admiterea sau respingerea (18.05.2017)
- AOAR: Guvernul trebuie să identifice surse reale şi sustenabile de majorare a veniturilor bugetare (17.05.2017)
- Numărul de abonamente de telefonie mobilă a depăşit numărul de cartele preplătite active (17.05.2017)


Copyright ©2011-2018 Pandora Impex SRL.