|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Noutăţi privind contestarea actelor administrativ fiscale în noul Cod de procedură fiscală |
După cum v-am informat, în Monitorul Oficial, Partea I nr. 547 din 23.07.2015 a fost publicat noul Cod de Procedură Fiscală ce va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016, Legea nr.207/2015. Acesta aduce noutăţi şi în materia contestaţiei ce poate fi formulată împotriva actelor administrativ fiscale.
Astfel, cu titlu de noutate, Codul de procedură fiscală ce urmează a se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2016 reglementează posibilitatea contestatorului de a solicita organului de soluţionare competent susţinerea orală a contestaţiei. În acest caz, organul de soluţionare fixează un termen pentru care convoacă, la sediul său, contestatorul şi reprezentantul organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat. Această solicitare poate fi adresată organului de soluţionare competent în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării contestaţiei sub sancţiunea decăderii.
Este de remarcat faptul că organul de soluţionare are obligaţia de a-l asculta pe contestator numai la solicitarea acestuia efectuată în termenul maxim de 30 de zile socotit de la data înregistrării contestaţiei.
Au fost eliminate prevederile care reglementau posibilitatea contestării pe cale administrativă a refuzului de emitere a actului administrativ fiscal, pentru armonizare cu Legea contenciosului administrativ.
S-a circumstanţiat una din cauzele de suspendare a procedurii de soluţionare a contestaţiei, respectiv suspendarea numai în cazul în care organul competent a sesizat organele de urmărire penală cu privire la existenţa indiciilor săvârşirii unei infracţiuni în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare şi a cărei constatare ar avea o înrâurire hotărâtoare asupra soluţiei ce urmează să fie dată în procedura administrativă. Procedura de soluţionare a contestaţiei mai poate fi suspendată atunci când soluţionarea cauzei depinde, în tot sau în parte, de existenţa ori inexistenţa unui drept care face obiectul unei alte judecăţi.
S-au prevăzut reguli care să limiteze situaţiile de desfiinţare a actelor administrative fiscale în procedura de soluţionare a contestaţiilor, în sensul că soluţia urmează a se pronunţa o singură dată şi numai dacă situaţia de fapt nu a fost clarificată în urma demersurilor efectuate de organul de soluţionare.
În situaţia nesoluţionării contestaţiei în termen de 6 luni de la data depunerii contestaţiei, s-a reglementat dreptul contestatorului de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru anularea actului. La calculul acestui termen nu sunt incluse perioadele în care procedura de soluţionare a contestaţiei este suspendată.
Introducerea contestaţiei pe calea administrativă de atac nu suspendă executarea actului administrativ fiscal. Astfel, chiar dacă fost formulată o contestaţie, actul administrativ fiscal continuă să îşi producă efectele şi poate fi pus în executare de organul fiscal. Însă contestatorul poate solicita instanţei de contencios administrativ să suspende actul administrativ fiscal.
Dacă contestatorul solicită suspendarea actului administrativ fiscal, va trebui să depună o cauţiune, după cum urmează:
a) de 10%, dacă această valoare este până la 10.000 lei;
b) de 1.000 lei plus 5% pentru ceea ce depăşeşte 10.000 lei;
c) de 5.500 lei plus 1% pentru ceea ce depăşeşte 100.000 lei;
d) de 14.500 lei plus 0,1% pentru ceea ce depăşeşte 1.000.000 lei.
În cazul în care suspendarea este admisă de instanţa de judecată, toate efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate până la încetarea acesteia şi obligaţiile fiscale nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală. De asemenea în acest caz nu se datorează penalităţi de întârziere pe perioada suspendării. În cazul creanţelor administrate de organul fiscal local, pe perioada suspendării se datorează majorări de întârziere de 0,5% pe lună sau fracţiune de lună, reprezentând echivalentul prejudiciului.
Suspendarea executării actului administrativ fiscal încetează de drept şi fără nicio formalitate dacă acţiunea în anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusă în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de soluţionare a contestaţiei.
Data publicării: 10.08.2015 (1.888 vizualizări)
|
|
|