|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Noutăţi privind conducerea contabilităţii în partidă simplă |
Aşa după acum am anunţat, începând cu 1 martie 2015, OMFP nr.170/2015 (publicat în Monitorul Oficial nr.139 din 24 februarie 2015) este actul normativ ce reglementează modul de ţinere a contabilităţii în partidă simplă. Acesta înlocuieşte OMFP nr.1040/2004.
Astfel, vor conduce contabilitatea în partidă simplă după noile reguli, persoanele fizice ce realizează venituri supuse impozitării în sistem real, din:
- activităţi independente;
- cedarea folosinţei bunurilor, când este cazul;
- activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.
Ca element de noutate, aceste persoane pot conduce contabilitate în partidă dublă, prin opţiunea acestora, dacă nu există vreun act normativ care să interzică această posibilitate sau care să impună conducerea contabilităţii în partidă simplă.
Când este permisă opţiunea, iar persoana fizică este interesată de conducerea contabilităţii în partidă dublă, aceasta poate conduce contabilitatea în acest mod de la începutul exerciţiului financiar ulterior celui în care s-a decis schimbarea conducerii contabilităţii.
Persoanele înfiinţate după intrarea în vigoare a prezentului act normativ, pot opta încă de la înfiinţare la conducerea contabilităţii în partidă dublă sau în partidă simplă.
Amintim faptul că dacă se optează pentru contabilitate în partidă dublă, aceasta se va conduce aplicând reglementările valabile operatorilor economici, până la nivel de balanţă inclusiv şi fără a se întocmi situaţii financiare anuale.
Trecerea de la contabilitatea în partidă simplă la contabilitatea în partidă dublă, se realizează având că document justificativ un inventar din care să rezulte activele şi datoriile persoanei fizice, iar deschiderea iniţială a conturilor se va face prin utilizarea contului 455 „Sume datorate acţionarilor/asociaţilor".
Pentru persoanele ce conduc contabilitatea în partidă simplă, având în vedere specificul activităţii, legiuitorul stabileşte că fiind obligatorii următoarele registre:
- Registrul Jurnal de încasări şi plăţi - cod 14-1-1/b;
- Registrul Inventar - cod 14-1-2/b.
În Registrul Jurnal de încasări şi plăţi, se înregistrează cronologic toate încasările atât cu numerar cât şi prin bancă, precum şi plăţile şi sumele se totalizează lunar.
Registrul Inventar se completează cu elementele de natura activelor şi datoriilor inventariate. Amintim faptul că şi persoanele ce desfăşoară activităţi independente, profesii libere, etc. au obligaţia efectuării inventarierii patrimoniului, cel puţin o dată pe an.
De la caz la caz, legiuitorul a prevăzut un număr redus de documente, ce justifică situaţiile contabile ale persoanei fizice, dintre care amintim:
- fişa mijlocului fix pentru evidenţa activelor;
- factură, având funcţia stabilită de Codul fiscal;
- aviz de însoţire a mărfii;
- listă de inventariere;
- chitanţă;
- dispoziţie de plată/încasare;
- ştatul de salarii.
Termenele de păstrare a documentelor sunt:
a) 10 ani pentru Registrul Jurnal de încasări şi plăţi şi Registrul Inventar;
b) 50 ani pentru ştatele de salarii;
c) 5 ani pentru documentele justificative primare;
d) documentele ce atestă provenienţa unor bunuri cu o durată de folosinţă mai mare de 5 ani se păstrează pe toată durata de utilizare a bunurilor.
Arhivarea documentelor se face cu respectarea următoarelor reguli:
- documentele se grupează în dosare care se numerotează;
- gruparea documentelor în dosare se face cronologic şi sistematic, în cadrul fiecărui an la care se referă acestea;
- dosarele conţinând documente financiare se păstrează în spaţii amenajate care să împiedice degradarea sau distrugerea.
Arhivarea electronică este permisă în condiţiile OMFP nr. 3512/2008 privind documentele financiar contabile.
Se pot utiliza şi alte documente prevăzute în actele normative ce reglementează activităţile specifice fiecărei persoane ( cum ar fi cele de jocuri de noroc, exploatarea masei lemnoase, agricultură).
Alte aspecte relevante:
- cele două registre amintite, Registrul Jurnal de încasări şi plăţi şi Registrul Inventar nu mai trebuie vizate de către ANAF; Registrele contabile deja parafate se utilizează în continuare;
- în Registrul Jurnal de încasări şi plăţi, se vor înregistra aporturile în numerar şi prin conturi bancare aduse la începerea activităţii ori în cursul desfăşurării acesteia, ca şi sumele reprezentând restituirea aporturilor în numerar şi prin conturi bancare;
- elementele patrimoniale respectă principiul costului de achiziţie sau de producţie, când se efectuează înregistrarea în contabilitate;
- operaţiunile efectuate în valută se convertesc în lei, la cursul de schimb comunicat de BNR din ultima zi bancară anterioară efectuării operaţiei;
- dacă se utilizează casă de marcat fiscală, documentul ce atestă încasările este raportul fiscal de închidere zilnică;
- înscrierea datelor în contabilitate se face fie manual, fie se pot utiliza sistemele informatice de prelucrare a datelor;
- elementele patrimoniale sunt bunuri şi drepturi care contribuie la desfăşurarea activităţii. Acestea cuprind imobilizări corporale (mijloace fixe), stocuri şi imobilizări necorporale, respectiv programe informatice, brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similare.
- persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă nu întocmesc situaţii financiare anuale.
Data publicării: 02.03.2015 (3.824 vizualizări)
|
|
|