Aşa cum am scris anterior, la data de 13 februarie 2014 a intrat în vigoare Legea 291/2013 prin care s-a stabilit posibilitatea ca angajatorii să acorde salariaţilor tichete de masă şi în format electronic, nu doar pe suport hârtie. Normele metodologice însă au fost publicate la aproape un an de la intrarea acesteia în vigoare. Astfel, în Monitorul Oficial, Partea I nr. 54 din 22/01/2015 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr.23/2015 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă din 14.01.2015.
Potrivit actului normativ, angajatorii vor putea opta pentru acordarea tichetelor de masă în format electronic, oferite sub forma unui portofel electronic alimentat de unităţile emitente.
Angajatorii vor stabili împreună cu reprezentanţii sindicatelor sau ai salariaţilor, prin contractele colective de muncă, clauze privind acordarea alocaţiei individuale de hrană sub formă tichetelor de masă, precum şi formă suportului acestora, respectiv suport electronic şi/sau hârtie.
În cazul acordării tichetelor de masă în format electronic, angajatorii vor alimenta suportul electronic cu valoarea nominală aferentă tichetelor de masă, care va fi folosită exclusiv pentru achiziţionarea de produse alimentare, fără a fi permisă efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar.
Un alt element de noutate constă în aplicarea unitară a reglementărilor în cazul salariaţilor care lucrează în regim de tură. Astfel, în cazul în care un angajat lucrează în ture şi timpul de lucru este mai mare de 8 ore/zi, numărul de tichete de masă, indiferent de suportul pe care sunt emise: hârtie sau electronic la care are dreptul pe luna se calculează adunând numărul de ore lucrate şi împărţind această sumă la 8. Concret, salariaţii care lucrează în ture vor putea beneficia lunar de un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile în care sunt prezenţi la lucru în unitatea angajatorului, iar acest număr nu poate depăşi numărul de zile lucrătoare.
Nu beneficiază de tichete de masă salariaţii care, potrivit unor dispoziţii legale, au dreptul la masă gratuită, la diurnă, la indemnizaţie sau la alocaţie de hrană. Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea/transferul valorii nominale a tichetelor de masă, după caz.
Nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariaţii:
- îşi efectuează concediul de odihnă, potrivit Codul muncii sau HG 250/1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, şi respectiv, potrivit contractelor colective de muncă;
- beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite,precum şi de zile festive şi de sărbătoare legale sau de alte zile libere acordate conform HG 250/1992 şi, respectiv, contractelor colective de muncă;
- sunt delegaţi sau detaşaţi în afara localităţii în care îşi au locul permanent de muncă şi primesc îndemnizaţie zilnică sau lunară de delegare ori de detaşare;
- se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenţi de la locul de muncă ori se află în alte situaţii stabilite de angajator împreună cu organizaţiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor.
Conform noului act normativ, angajatorilor le revine obligaţia de a instrui salariaţii să nu vândă şi să folosească tichetele de masă doar cu scopul de a achiziţiona produse alimentare/achita masa şi doar din unităţile de alimentaţie publică care afişează autocolantele speciale de identificare a unităţii care a emis tichetele de masă.
La data intrării în vigoare a HG 23/2015, se abrogă vechea reglementare respectivHG 5/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999, cu modificările ulterioare.
Data publicării: 28.01.2015 (1.782 vizualizări)
|