Acasă  | Articole  | Întrebări și răspunsuri  | Calculator salarii  | Profesioniști contabili  | Experți contabili judiciari  | Informații fiscale  | Contact 




Legături utile
- Calendarul obligaţiilor fiscale în 2022
- Codul fiscal cu norme 2016 actualizat în 2023
- Codul de procedură fiscală 2016 actualizat în 2023
- Legea contabilităţii republicată

- Convenţii de evitare a dublei impuneri

- Ministerul Finanţelor
- ANAF

- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

Nou!
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!

Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa. Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!

Noul Cod de procedură fiscală schimbă regulile inspecţiei fiscale


Proiectul privind noul Cod de procedură fiscală rescris, aflat în dezbatere publică, aduce o serie de reglementări noi referitoare la obligaţiile contribuabililor, dar şi ale plătitorilor, cu privire la inspecţia fiscală. În cele de mai jos, vom trece în revistă cele mai importante prevederi pe marginea acestui subiect.

Proiectul clarifică mai multe aspecte care ţin atât de controlul inopinat, cât şi de alte metode de verificare a situaţiei fiscale personale. Aceste reglementări referitoare la controlul fiscal sunt incluse într-un capitol distinct, respectiv Titlul VI - Controlul fiscal.

Noile reglementări includ in categoria obligaţiilor aduse de inspecţia fiscală şi plătitorul, aşa cum se poate remarca din prima parte a prevederilor care descriu măsurile de verificare pe care le presupune inspecţia fiscală:

În scopul efectuării inspecţiei fiscale, organele de inspecţie fiscală procedează la:
a) examinarea documentelor aflate în dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului;
b) verificarea concordanţei dintre datele din declaraţiile fiscale cu cele din evidenţa contabilă a contribuabilului/plătitorului;
c) analiza şi evaluarea informaţiilor fiscale, în vederea confruntării declaraţiilor fiscale cu informaţiile proprii sau din alte surse şi, după caz, a descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legislaţiei fiscale;
d) verificarea, constatarea şi investigarea fiscală a actelor şi faptelor rezultând din activitatea contribuabilului/plătitorului supus inspecţiei sau altor persoane privind legalitatea şi conformitatea declaraţiilor fiscale, corectitudinea şi exactitatea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de legislaţia fiscală şi contabilă.


Care sunt noile forme de inspecţie fiscală?
Inspecţia fiscală este definită mai clar şi sunt făcute precizări cu privire la unele metode de control. Sunt redate mai jos clarificările incluse în Codul de procedura fiscală rescris, cu privire la formele de inspectie fiscală, care pot fi:

(1) Formele de inspecţie fiscală sunt:
a) inspecţia fiscală generală, care reprezintă activitatea de verificare a tuturor obligaţiilor fiscale şi a altor obligaţii prevăzute de legislaţia fiscală şi contabilă ce revin unui contribuabil/plătitor, pentru o perioadă de timp determinată;
b) inspecţia fiscală parţială, care reprezintă activitatea de verificare a uneia sau mai multor obligaţii fiscale precum şi a altor obligaţii prevăzute de legislaţia fiscală şi contabilă, ce revin unui contribuabil/plătitor pentru o perioadă de timp determinată.
(2) Organul de inspecţie fiscală decide asupra efectuării unei inspecţii fiscale generale sau parţiale, precum şi a perioadei fiscale verificate, pe baza analizei de risc.
(3) Inspecţia fiscală se poate extinde asupra tuturor raporturilor relevante pentru impozitare, dacă acestea prezintă interes pentru aplicarea legislaţiei fiscale.


Cine este selectat pentru a fi supus inspecţiei fiscale?
Referitor la procedura de selecţie a celor care urmează să fie supuşi acestor măsuri de control, noul proiect al codului de procedură fiscală menţionează următoarele:

(1) Selectarea contribuabililor/plătitorilor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale este efectuată de către organul de inspecţie fiscală competent, în funcţie de nivelul riscului. Nivelul riscului se stabileşte pe baza analizei de risc.
(2) Contribuabilul/plătitorul nu poate face obiecţii cu privire la procedura de selectare folosită.


Cum arată noile metode de control incluse în inspecţia fiscală?
Noile prevederi aduc mai multe clarificări referitoare la etapele incluse. Se precizează astfel că inspecţia fiscală se efectuează prin două metode de control:

a) verificarea prin sondaj, care constă în activitatea de verificare selectivă a documentelor şi operaţiunilor semnificative, în care sunt reflectate modul de calcul, de evidenţiere şi de plată a obligaţiilor fiscale;
b) controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a contabilităţii şi a surselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizând metode de analiză, evaluare şi testare asistate de instrumente informatice specializate.


Care e durata efectuării inspecţiei fiscale?

(1) Durata efectuării inspecţiei fiscale este stabilită de organele de inspecţie fiscală, în funcţie de obiectivele inspecţiei, şi nu poate fi mai mare de 3 luni.
(2) În cazul marilor contribuabili sau al celor care au sedii secundare, durata inspecţiei nu poate fi mai mare de 6 luni.


Noi situaţii în care se poate emite avizul de inspecţie
Odată cu noile reglementări, avizul de inspecţie fiscala poate fi emis şi în alte situaţii, diferite de cele stabilite deja de legislaţia în vigoare. Iată noile situaţii în care se poate emite avizul de inspecţie fiscală:

d) în cazul refacerii inspecţiei fiscale ca urmare a unei decizii de soluţionare a contestaţiei;
e) în cazul unor cereri ale contribuabilului/plătitorului pentru a căror soluţionare, urmare analizei de risc, este necesară efectuarea inspecţiei fiscale.


Atenţie! Aceste măsuri vor intra în vigoare în situaţia în care proiectul va fi păstrat în forma actuală şi aprobat conform procedurilor actuale, după negocierile care urmează săaibă loc şi cu mediul de afaceri autohton.
Data publicării: 08.07.2014 (2.812 vizualizări)



comentarii


Articole recente
- Modificare formular 208 (19.02.2024) (1.333 vizualizări)
- Modificare formular 100 (05.02.2024) (2.461 vizualizări)
- Noua declarație unică (11.01.2024) (2.416 vizualizări)
- Modificare procedură Certificat de amânare la plată a TVA (03.01.2024) (1.443 vizualizări)
- Registrul achizițiilor de locuințe (03.01.2024) (1.815 vizualizări)



Întrebări şi răspunsuri recente
- Termenul de depunere al declarației 101 în anul 2022 (24.02.2022) (3.163 vizualizări)
- Prescripția dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale (16.12.2021) (3.986 vizualizări)
- Susținerea orală a contestației la actul administrativ fiscal (24.12.2020) (3.282 vizualizări)
- Ce este concordatul preventiv? (14.07.2020) (3.875 vizualizări)
- Cine poate fi expertul independent care poate întocmi planul de restructurare a obligațiilor bugetare? (09.07.2020) (6.269 vizualizări)






Abonare newsletter
Nume:
E-mail:


Ştiri financiare
- Bursele europene au închis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au închis în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a deschis în creştere (09.04.2020)
- Bursele asiatice au închis în apreciere (09.04.2020)
- Euro s-a depreciat la 4,8278 lei (09.04.2020)
- ROBOR la trei luni a scăzut la 2,54% (09.04.2020)
- Bursele europene au deschis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au deschis în apreciere (09.04.2020)
- La mijlocul şedinţei, bursele asiatice erau în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a închis în creştere (09.04.2020)


Copyright ©2011-2024 Pandora Impex SRL.