|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Noi reglementări privind documentele financiar-contabile |
În Monitorul Oficial, partea I, nr. 910 din 09.12.2015, a fost publicat Ordinul ministrului finanţelor publice nr.2634/2015 privind documentele financiar-contabile. Acest ordin abrogă OMEF nr.3512/2008 şi OMFP nr.2226/2006 şi stabileşte noi reguli pentru documentele financiar-contabile.
Elementele de noutate sunt:
1) eliminarea conţinutului minimal obligatoriu din cadrul normelor de întocmire şi utilizare a fiecărui formular;
2) menţionarea expresă a elementelor principale pe care trebuie să le cuprindă documentele justificative şi documentele contabile (fişe, registre, jurnale, etc.) la pct.2 şi 10 din Anexa nr.1 la ordin ”Normele generale de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile”;
3) eliminarea obligativităţii întocmirii/emiterii unui anumit număr de exemplare dintr-un document;
4) eliminarea prevederilor referitoare la circuitul şi locul de arhivare ale fiecărui document;
5) introducerea obligaţiei ca fiecare entitate să îşi stabilească, în funcţie de necesităţi şi de modalitatea de ţinere a evidenţei contabile (manual sau cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor), proceduri proprii privind elementele prezentate la pct. 3 şi 4 de mai sus;
6) eliminarea obligativităţii aplicării prevederilor Legii nr.135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, cu modificările ulterioare în cazul păstrării pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hârtie în format electronic;
7) completarea Anexei nr.4 ”Documentele financiar-contabile care se păstrează timp de 5 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, în arhiva persoanelor prevăzute la art.1, alin.(1)-(4) din Legea contabilităţii nr.82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”;
8) eliminarea din Nomenclatorul documentelor financiar-contabile a acelor formulare care se pot întocmi de către entităţi numai în funcţie de necesităţi şi conform procedurilor stabilite (proces-verbal de plăţi, fişă de cont analitic pentru cheltuieli de producţie, fişă de cont analitic pentru cheltuieli, etc.);
9) eliminarea din Nomenclatorul documentelor financiar-contabile a Registrului jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b), document care este reglementat în prezent de Ordinul ministrului finanţelor publice nr.170/2015 pentru aprobarea reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă;
10) eliminarea prevederilor care nu mai sunt în vigoare ca urmare a abrogării unor acte normative (de ex.: Legea nr.260/2007 privind înregistrarea operaţiunilor comerciale prin mijloace electronice);
11) actualizarea prevederilor în conformitate cu modificările aduse legii contabilităţii (au fost actualizate perioadele la care este obligatoriu să se întocmească balanţa de verificare, au fost actualizate termenele de reconstituire a documentelor financiar-contabile);
12) introducerea obligaţiei ca persoanele care arhivează în baza unui contract oneros documentele financiar-contabile ale unei entităţi să fie autorizate, potrivit legii (conform art.80 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare);
13) eliminarea obligaţiei de a aplica ştampila pe documentele financiar-contabile, ca urmare a abrogării prevederilor legale referitoare la obligaţia aplicării ştampilei de către persoanele şi entităţile prevăzute la art.V, alin.(1) şi (2) din OG nr.17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative (de ex.: ordin de deplasare, chitanţă, decont pentru operaţiuni în participaţie);
14) eliminarea prevederilor referitoare la aplicarea vizei de control financiar preventiv pe documentele financiar-contabile, având în vedere că exercitarea controlului financiar preventiv este reglementată prin Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi OG nr.119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Data publicării: 11.12.2015 (4.135 vizualizări)
|
|
|