Acasă  | Articole  | Întrebări și răspunsuri  | Calculator salarii  | Profesioniști contabili  | Experți contabili judiciari  | Informații fiscale  | Contact 




Legături utile
- Calendarul obligaţiilor fiscale în 2022
- Codul fiscal cu norme 2016 actualizat în 2023
- Codul de procedură fiscală 2016 actualizat în 2023
- Legea contabilităţii republicată

- Convenţii de evitare a dublei impuneri

- Ministerul Finanţelor
- ANAF

- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

Nou!
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!

Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa. Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!

Modificări majore ale impozitării în noul Cod Fiscal


Pe lângă deja celebrele reduceri de taxe anunţate de autorităţi, proiectele Codului fiscal şi al Codului de procedură fiscală prevăd multe alte modificări care vor influenţa activitatea companiilor în anii următori. Cele două legi sunt pe circuitul de avizare, urmând să fie aprobate de executiv şi trimise Parlamentului, până la sfârşitul lunii martie.

Proiectul Codului fiscal include modificări la toate capitolele. Iată cele mai importante prevederi.

Impozitul pe profit
Companiile străine care au conducerea efectivă în România vor plăti impozitul pe profit în România. Prin urmare, companiile offshore care efectuează servicii către companii româneşti riscă impozitarea în România în situaţia în care conducerea efectivă este realizată din România. Sunt vizate, astfel, companiile care recurg la optimizarea fiscală agresivă.

Impozitul pe microîntreprinderi
Sistemul de impozitare a veniturilor microîntreprinderilor va avea cote diferenţiate în funcţie de numărul de angajaţi. Impozitul prevăzut este de 1% pentru microîntreprinderile care au peste doi angajaţi, inclusiv, 3% pentru cele cu un angajat şi 3% plus 1.530 lei pentru cele fără angajaţi. Totodată, proiectul arată că angajatul este persoana salariată cu normă întreagă. Microîntreprinderile nou înfiinţate ar urma să fie impozitate cu 1% în primii doi ani de activitate. Microîntreprinderile care nu mai îndeplinesc conditiile vor plăti impozit pe profit din trimestrul în care nu le mai îndeplinesc, şi nu de la începutul anului aşa cum e în prezent.

Impozitul pe venit şi contribuţii sociale
Va fi introdusă contribuţia de asigurări sociale (CAS) de 10,5% pentru toate veniturile din activităţi independente. Suplimentar, va exista opţiunea de plată a contribuţiei angajatorului de 15,3%. Persoanele care vor plăti doar contribuţia individuală vor avea stagiul de cotizare de o treime, deşi valoarea contribuţiei lor în total contribuţii pentru pensie va fi de peste 40%. Contribuţia de sănătate (CASS) nu mai este deductibilă la determinarea impozitului pe venit ceea ce va însemna o creştere reală a impozitului de la 16% la 16,88%. Toate modificările vor determina o creştere a impozitării persoanelor fizice autorizate de la circa 26% la venit net, la circa 43,5%. Bază de calcul pentru CAS şi CASS va fi plafonată la nivelul a cinci salarii medii pe economie lunare, fiind astfel avantajate persoanele care realizează venituri mai mari de cca. 145.000 lei pe an.

Venituri din salarii
Deducerea persoanlă de bază va creşte cu 50 de lei pentru salariaţii care au întreţinere una, două sau trei persoane şi cu 150 lei pentru cei care au patru sau mai multe persoane în întreţinere. Deducerile personale sunt la acelaşi nivel de zece ani.

Venituri din dividende
Pentru veniturile din dividende şi din investiţii va fi introdusă obligaţia plătii CASS de 5,5% indiferent de natura veniturilor - din salarii, veniturile din activităţi independente, venituri din chirii şi alte venituri – şi va fi plafonată la cinci salarii medii. Până acum, dacă exista un contract de muncă, nu se plătea CASS la dividende.

Venituri din chirii
CASS nu se va mai fi deductibilă la determinarea impozitului pe venit. Totodată, va fi majorată cota de cheltuieli forfetare care pot fi deduse la calcularea impozitului de la 25% la 40%, fiind astfel diminuat impozitul pe venit datorat. Totuşi, din cauza nededucerii CASS, impozitarea finală a veniturilor din chirii va scădea de la circa 20% la circa 18% la venitul net.

TVA
Se va aplica taxarea inversă şi la transferul de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel.

Impozite şi taxe locale
Se va schimba subiectul impozitării. Impozitul se va aplica în funcţie destinaţia clădirii (rezidenţială sau nerezidenţială) în loc de persoană (juridică sau fizică).

Prin urmare, cota va fi între 0,08% şi 0,2% pentru clădiri rezidenţiale şi între 0,2% şi 1,3% pentru cele nerezidenţiale. Acum, locuinţele sunt impozitate cu 0,1% ceea ce înseamnă că, de anul viitor, autorităţile locale vor putea reduce taxa cu până la 20% sau o pot majora cu până la 100%.

În schimb, clădirile rezidenţiale deţinute de persoane juridice se vor impozita mai puţin decât în prezent, când cota este între 0,25% şi 1,5%.

Va fi eliminată supraimpozitarea celei de-a doua locuinţe şi a următoarelor, precum şi a locuinţelor care depăşesc 150 mp.

Cotele de impozit pe teren vor avea limita minimă cu 20% sub cea actuală, iar limita maximă dublă faţă de cea actuală.

Impozitul pe teren se va calcula şi asupra terenului de sub clădiri. În prezent, aceste suprafeţe sunt scutite.

Consiliile locale vor avea posibilitatea să majoreze cu până la 500% impozitele pentru clădiri neîngrijite, terenul ocupat de clădiri în proporţie de mai puţin de 20%, teren agricol nelucrat doi ani consecutiv.

Codul de procedură fiscală
Principala noutate este introducerea unei penalităţi de nedeclarare sau subdeclarare a obligaţiilor fiscale. Penalitatea va fi de 5% din taxele nedeclarate dacă suma stabilită de control nu depăşeşte 25% din valoarea taxei declarate şi 25% din taxele nedeclarate dacă suma stabilită de control depăşeşte 25% din valoarea taxei declarate.

Penalitatea va fi plafonată la 1.000.000 lei. Limita nu se va aplica dacă sumele nedeclarate sunt rezultate din săvârşirea unor fapte de evaziune fiscală, situaţie în care penalitatea este de 100%.

Pe de altă parte, penalitatea se va reduce cu 75% dacă obligaţiile fiscale principale stabilite prin decizie se sting prin plată sau compensare până la termenul de plată prevăzut de Codul de procedură fiscală sau sunt eşalonate la plată, în condiţiile legii.

Penalitatea riscă să genereze abuzuri în practică din două motive: interpretarea legislaţiei fiscale şi lipsa de procedurizare din timpul controalelor fiscale.

Totodată, dobânda de întârziere a obligaţiilor fiscale urmează să scadă la 0,02%, pe zi faţă de 0,03% în prezent, însemnând un nivel anual de 7,3% la care se adaugă şi penalităţile de întârziere de 7,3% anual, rezultând un nivel total al accesoriilor de 14,6%.

Cumulate, penalitatea de nedeclarare şi accesoriile vor însemna o supraimpozitare de până la circa 40% pe an.


Data publicării: 24.03.2015 (4.970 vizualizări)


comentarii


Articole recente
- Modificare formular 208 (19.02.2024) (1.332 vizualizări)
- Modificare formular 100 (05.02.2024) (2.461 vizualizări)
- Noua declarație unică (11.01.2024) (2.416 vizualizări)
- Modificare procedură Certificat de amânare la plată a TVA (03.01.2024) (1.443 vizualizări)
- Registrul achizițiilor de locuințe (03.01.2024) (1.815 vizualizări)



Întrebări şi răspunsuri recente
- Termenul de depunere al declarației 101 în anul 2022 (24.02.2022) (3.163 vizualizări)
- Prescripția dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale (16.12.2021) (3.986 vizualizări)
- Susținerea orală a contestației la actul administrativ fiscal (24.12.2020) (3.282 vizualizări)
- Ce este concordatul preventiv? (14.07.2020) (3.875 vizualizări)
- Cine poate fi expertul independent care poate întocmi planul de restructurare a obligațiilor bugetare? (09.07.2020) (6.269 vizualizări)






Abonare newsletter
Nume:
E-mail:


Ştiri financiare
- Bursele europene au închis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au închis în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a deschis în creştere (09.04.2020)
- Bursele asiatice au închis în apreciere (09.04.2020)
- Euro s-a depreciat la 4,8278 lei (09.04.2020)
- ROBOR la trei luni a scăzut la 2,54% (09.04.2020)
- Bursele europene au deschis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au deschis în apreciere (09.04.2020)
- La mijlocul şedinţei, bursele asiatice erau în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a închis în creştere (09.04.2020)


Copyright ©2011-2024 Pandora Impex SRL.