Pagina principală  | Articole  | Întrebări şi răspunsuri  | Calculator salarii  | Profesionişti contabili  | Experţi contabili judiciari  | Contact 




Legături utile
- Calendarul obligaţiilor fiscale în 2022
- Codul fiscal cu norme 2016 actualizat în 2023
- Codul de procedură fiscală 2016 actualizat în 2023
- Legea contabilităţii republicată

- Convenţii de evitare a dublei impuneri

- Ministerul Finanţelor
- ANAF

- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

Nou!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa. Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!

Modificări ale cazierului fiscal - proiect MFP


Ministerul Finanţelor Publice a publicat recent un proiect prin care se au în vedere mai multe aspecte care ţin de cazierul fiscal.

Aşa cum se menţionează în nota de fundamentare a proiectului, promovarea acestei ordonanţe este determinată de necesitatea:
- îmbunătăţirii comportamentului fiscal al contribuabililor şi creşterea conformării voluntare, având că rezultat îmbunătăţirea colectării veniturilor bugetului general consolidat;
- îmbunătăţirii şi adaptării reglementărilor privind cazierului fiscal, prin stabilirea unui cadru unitar şi coerent de organizare a cazierului fiscal, care să permită orientarea activităţilor specifice de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale către contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv către cei în al căror cazier fiscal figurează încălcări flagrante ale legislaţiei fiscale, contabile şi vamale;
- furnizării de informaţii fiscale necesare evidenţierii modului de respectare a disciplinei financiare de către contribuabili;
- eficientizării administrării impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate de contribuabili bugetului general consolidat;
- extinderii sferei de aplicare şi îmbunătăţire a procedurii de gestionare, precum şi creşterii eficienţei cazierului fiscal.

Redăm mai jos principalele propuneri pentru modificarea cazierului fiscal prin proiectul de ordonanţă:

• Extinderea domeniului de aplicare având în vedere prevederile art. 1 din Anexa 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor secţiunii a 5-a din cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, referitoare la activităţile de declarare şi colectare a creanţelor bugetare reprezentând contribuţii sociale aprobate prin OMFP nr. 1644/2003, potrivit cărora, începând cu data de 1 ianuarie 2004, Ministerul Finanţelor Publice îşi exercită calitatea de creditor bugetar, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi unităţile subordonate acesteia pentru toate veniturile bugetare pe care le administrează, având că obiectiv principal, pe lângă colectarea veniturilor bugetului de stat şi pe cele ale celorlalte bugete componente ale bugetului general consolidat.

• Extinderea sferei de aplicare a cazierului fiscal luând în considerare prevederile Codului de procedură fiscală cu privire la declararea stării de inactivitate şi a entităţilor fără personalitate juridică. De asemenea, se propune menţionarea distinctă a organizării cazierului fiscal pentru contribuabilii care au săvârşit fapte sancţionate de legile contabile (legea contabilităţii).

• Extinderea sferei de aplicare a cazierului fiscal prin reglementarea înscrierii situaţiilor de atragere a răspunderii solidare prevăzute la alin. (1) al art. 27 din Codul de procedura fiscală, prin reglementarea unei prevederi generale, care cuprinde toate situaţiile în care organul fiscal emite decizie de atragere a răspunderii solidare: art. 27 alin. (1), dar şi pentru situaţiile prevăzute de art. 27 alin. (2) şi (3) când debitorul este declarat insolvabil sau insolvent.

• Reglementarea distinctă a atragerii răspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, pentru creanţele administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

• Reglementarea înscrierii inactivităţii fiscale a persoanei juridice sau a entităţii fără personalitate juridică în cazierul fiscal al reprezentanţilor legali ai acestora din perioada în care au apărut situaţiile de declarare a stării de inactivitate.

De asemenea, se propune reglementarea înscrierii inactivităţii fiscale în cazierul fiscal al noilor reprezentanţi legali desemnaţi, în situaţia în care se menţine starea de inactivitate fiscală pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data înscrierii menţiunii în registrul comerţului sau în evidenţele autorităţilor şi instituţiilor publice la care sunt înregistrate celelalte persoane care nu au obligaţia înregistrării la registrul comerţului.

• Se propune reglementarea scoaterii inactivităţii fiscale a persoanei juridice sau a entităţii fără personalitate juridică din cazierul fiscal al reprezentantului legal, dacă şi-a pierdut această calitate, după un an de la înscrierea menţiunilor privind schimbarea reprezentantului legal în registrul comerţului sau în evidenţele autorităţilor şi instituţiilor publice la care sunt înregistrate celelalte persoane juridice şi entităţi fără personalitate juridică care nu se înregistrează la registrul comerţului sau de la data expirării mandatului, în situaţia în care acesta este limitat în timp şi nu a fost reînnoit.

• Se propune ca unităţile teritoriale ale ANAF la nivelul cărora urmează să fie organizat cazierul fiscal să fie stabilite prin Ordin al preşedintelui ANAF.

• Completarea prevederilor ordonanţei cu actele/documentele emise de toate organele competente din subordinea ANAF, nu numai de cele fiscale şi vamale, rămase definitive, în bază cărora se efectuează înscrierea datelor în cazierul fiscal, având în vedere înfiinţarea Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală.

• Se propune ca faptele sancţionate contravenţional cu avertisment să nu se înscrie în cazierul fiscal.

• Reglementarea la nivelul ordonanţei, a persoanelor competente să solicite eliberarea certificatului de cazier fiscal al contribuabililor.

• Reglementarea posibilităţii eliberării certificatului de cazier fiscal de către oricare dintre organele fiscale competente, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului, în prezenţa acestuia sau a reprezentantului legal. Măsura vine să sprijine contribuabilul care, la un anumit moment se află în aria de competenţă a altui organ fiscal decât cel în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal solicită eliberarea certificatului de cazier fiscal.

• Reglementarea obligativităţii organizării de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a istoricului contribuabililor care au fost scoşi din evidenţa cazierului fiscal şi păstrarea datelor pentru o perioadă de 10 ani de la data scoaterii din evidenţă, care se utilizează de organele fiscale în realizarea analizei de risc.

• Reglementarea obligativităţii prezentării certificatului de cazier fiscal în cazul cooptării unor noi membri în asociaţii şi fundaţii, atunci când aceştia dobândesc şi calitatea de reprezentanţi legali, propunere menită să asigure implementarea în textul actului normativ a Deciziei 10/2012 a înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, emisă ca urmare a judecării recursului în interesul legii.

• Stabilirea unor dispoziţii tranzitorii pentru faptele/situaţiile constatate prin acte încheiate începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, care au fost săvârşite, respectiv au intervenit în perioada anterioară, respectiv neînscrierea acestora în cazierul fiscal dacă în perioada în care s-au săvârşit nu era prevăzută obligativitatea înscrierii în cazierul fiscal.

• Aplicarea prevederilor referitoare la scoaterea din cazierul fiscal a faptelor şi situaţiilor care sunt înscrise la data intrării în vigoare a ordonanţei.

• Abrogarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 75/2001.


Data publicării: 26.08.2015 (1.476 vizualizări)


comentarii


Articole recente
- Modificare formular 208 (19.02.2024) (880 vizualizări)
- Modificare formular 100 (05.02.2024) (2.027 vizualizări)
- Noua declarație unică (11.01.2024) (2.073 vizualizări)
- Modificare procedură Certificat de amânare la plată a TVA (03.01.2024) (1.075 vizualizări)
- Registrul achizițiilor de locuințe (03.01.2024) (1.438 vizualizări)



Întrebări şi răspunsuri recente
- Termenul de depunere al declarației 101 în anul 2022 (24.02.2022) (2.889 vizualizări)
- Prescripția dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale (16.12.2021) (3.709 vizualizări)
- Susținerea orală a contestației la actul administrativ fiscal (24.12.2020) (2.985 vizualizări)
- Ce este concordatul preventiv? (14.07.2020) (3.663 vizualizări)
- Cine poate fi expertul independent care poate întocmi planul de restructurare a obligațiilor bugetare? (09.07.2020) (5.953 vizualizări)






Abonare newsletter
Nume:
E-mail:


Ştiri financiare
- Bursele europene au închis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au închis în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a deschis în creştere (09.04.2020)
- Bursele asiatice au închis în apreciere (09.04.2020)
- Euro s-a depreciat la 4,8278 lei (09.04.2020)
- ROBOR la trei luni a scăzut la 2,54% (09.04.2020)
- Bursele europene au deschis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au deschis în apreciere (09.04.2020)
- La mijlocul şedinţei, bursele asiatice erau în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a închis în creştere (09.04.2020)


Copyright ©2011-2024 Pandora Impex SRL.