Acasă  | Articole  | Întrebări și răspunsuri  | Calculator salarii  | Profesioniști contabili  | Experți contabili judiciari  | Informații fiscale  | Contact 




Legături utile
- Calendarul obligaţiilor fiscale în 2022
- Codul fiscal cu norme 2016 actualizat în 2023
- Codul de procedură fiscală 2016 actualizat în 2023
- Legea contabilităţii republicată

- Convenţii de evitare a dublei impuneri

- Ministerul Finanţelor
- ANAF

- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

Nou!
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!

Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa. Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!

MFP a publicat proiectele Codului fiscal şi Codului de procedură fiscală


Ministerul Finanţelor Publice a postat pe site, spre consultare publică, proiectul Legii noului Cod fiscal şi al noului Cod de procedură fiscală.

Rescrierea celor două proiecte face parte din procesul complex de modernizare a legislaţiei fiscale, unul dintre obiectivele incluse în Strategia fiscal–bugetară pentru perioada 2013-2015 şi în Programul Legislativ al Guvernului României pentru perioada 2013- 2016.

Modernizarea legislaţiei fiscale, proces amplu care se pregăteşte în cadrul mai multor grupuri de lucru coordonate de Ministerul Finanţelor Publice, are în vedere următoarele rezultate:

- claritate şi accesibilitate în aplicarea prevederilor Codului fiscal, prin restructurarea pe baze sistematice a normelor fiscale, precum şi a celor privind procedura fiscală;
- transparenţă în prezentarea principiilor fiscale, în definirea conceptelor, noţiunilor şi metodelor utilizate în construcţia şi administrarea coerentă a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale, reglementate de Codul fiscal, în scopul înţelegerii corecte şi evitării interpretărilor în aplicarea normelor fiscale;
- îmbunătăţirea echilibrului între drepturile şi obligaţiile contribuabililor, pe de o parte, şi ale organelor fiscale, pe de altă parte;
- creşterea eficienţei activităţii de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale prevăzute de Codul fiscal;
- scăderea costurilor de administrare a impozitelor şi taxelor prevăzute de Codul fiscal, precum şi a celor de conformare suportate de contribuabili;
- asigurarea corelării între prevederile noului Cod fiscal şi dispoziţiile noului Cod de procedură fiscală, precum şi a corelării cu legislaţia conexă;
- simplificarea procedurilor de administrare a creanţelor fiscale.

Rescrierea Codului fiscal şi a Codului de procedură fiscală presupune, în principal, reformularea prevederilor actuale, în scopul unei mai bune înţelegeri, eliminarea disfuncţionalităţilor si a eventualelor interpretări neunitare, actualizarea şi reaşezarea prevederilor articolelor, respectiv a titlurilor, pentru a răspunde atât cerinţelor mediului de afaceri, cât şi cerinţelor organelor fiscale.

De asemenea, prin rescrierea Codului fiscal şi a Codului de procedură fiscală se urmăreşte o abordare facilă a legislaţiei fiscale de către contribuabili şi o administrare coerentă a sistemului de impozite şi taxe prin care se constituie venituri ale bugetului general consolidat.

„Prin proiectele pe care le propunem astăzi spre consultare publică, creăm premisele asigurării predictibilităţii sistemului fiscal şi continuării consolidării fiscale sustenabile. Răspundem astfel unei mai vechi aşteptări a mediului de afaceri, printr-o legislaţie fiscală mai clară, mai bine structurată, care cuprinde explicaţiile necesare şi corelează într-o formă integrată modificările fiscale operate în ultimii 10 ani”, a afirmat Ioana-Maria Petrescu, ministrul Finanţelor Publice.

Noul proiect al Codului fiscal a fost elaborat în condiţiile în care, de la data adoptării Codului fiscal în decembrie 2003, până în prezent, legea a cunoscut numeroase modificări şi completări determinate de evoluţiile economice şi sociale, contextul creat de criza economico-financiară internaţională, aderarea României la Uniunea Europeană etc.

Proiectul noului Cod fiscal pus astăzi în consultare publică este rezultatul discuţiilor purtate în cadrul numeroaselor întâlniri ale grupurilor de lucru şi, între modificările incluse, este preluată şi o serie de prevederi adoptate de Guvern, fie prin Ordonanţe de urgenţă, fie prin proiecte de lege transmise spre dezbatere Parlamentului, urmând ca în funcţie de rezultatul dezbaterilor parlamentare cu privire la adoptarea acestor acte normative, proiectul să suporte modificările corespunzătoare.

În ceea ce priveşte proiectul noului Cod de procedură fiscală, structura acestuia a fost, în cea mai mare parte, menţinută având în vedere faptul că atât contribuabilii, cât şi organele fiscale din cadrul ANAF şi autorităţile administrativ teritoriale, cunosc actuala structură, iar acest fapt facilitează înţelegerea şi aplicarea noului proiect. Structura noului Cod de procedură fiscală a fost îmbunătăţită în sensul comasării unor titluri/capitole şi introducerii altora. Menţionăm unul dintre elementele de noutate ale acestui proiect – Titlul VI. Controlul fiscal, care include prevederi privind regulile de control în scopul impozitării, structurate în şase capitole, între care cinci destinate fiecărui tip de control/verificare, în funcţie de obiectivele fiecăruia. Acest titlu include şi actualele prevederi privind controlul antifraudă.

Proiectul Codului de procedură fiscală urmăreşte respectarea principiului rezonabilităţii şi echităţii, ceea ce va conduce la creşterea încrederii între fisc şi contribuabil. În plus, se reglementează posibilitatea îndreptării erorilor materiale din documentele de plată ale contribuabililor, eliminându-se astfel şi o parte dintre barierele birocratice.

Proiectele Codului fiscal şi Codului de procedură fiscală rămân deschise dezbaterilor, urmând ca în următoarele luni să fie supuse unei ample consultări publice cu reprezentanţii mediului de afaceri, ai structurilor asociative, partenerilor sociali, ai tuturor factorilor interesaţi.


Data publicării: 02.07.2014 (1.683 vizualizări)


comentarii


Articole recente
- Modificare formular 208 (19.02.2024) (1.333 vizualizări)
- Modificare formular 100 (05.02.2024) (2.461 vizualizări)
- Noua declarație unică (11.01.2024) (2.416 vizualizări)
- Modificare procedură Certificat de amânare la plată a TVA (03.01.2024) (1.443 vizualizări)
- Registrul achizițiilor de locuințe (03.01.2024) (1.815 vizualizări)



Întrebări şi răspunsuri recente
- Termenul de depunere al declarației 101 în anul 2022 (24.02.2022) (3.163 vizualizări)
- Prescripția dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale (16.12.2021) (3.986 vizualizări)
- Susținerea orală a contestației la actul administrativ fiscal (24.12.2020) (3.282 vizualizări)
- Ce este concordatul preventiv? (14.07.2020) (3.875 vizualizări)
- Cine poate fi expertul independent care poate întocmi planul de restructurare a obligațiilor bugetare? (09.07.2020) (6.269 vizualizări)






Abonare newsletter
Nume:
E-mail:


Ştiri financiare
- Bursele europene au închis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au închis în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a deschis în creştere (09.04.2020)
- Bursele asiatice au închis în apreciere (09.04.2020)
- Euro s-a depreciat la 4,8278 lei (09.04.2020)
- ROBOR la trei luni a scăzut la 2,54% (09.04.2020)
- Bursele europene au deschis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au deschis în apreciere (09.04.2020)
- La mijlocul şedinţei, bursele asiatice erau în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a închis în creştere (09.04.2020)


Copyright ©2011-2024 Pandora Impex SRL.