|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Facilităţi fiscale - procedura de anulare a obligaţiilor de plată accesorii |
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874/23.11.2015, a fost publicat Ordinul ministrului Finanţelor Publice nr. 3831/2015 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale în cazul creanţelor administrate de către organul fiscal central.
Ordinul detaliază procedura de acordare a facilităţilor fiscale prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.44/2015, stabilind organele fiscale competente, paşii care trebuie parcurşi, precum şi formularistica aferentă.
În documentarul de mai jos, prezentăm celei mai importante prevederi ale actului normativ menţionat mai sus.
Obiectul facilităţilor fiscale
Facilităţile fiscale acordate de organul fiscal competent sunt:
- amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii, până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul în care nu se depune cererea de anulare a accesoriilor, până la data de 30 iunie 2016 inclusiv;
- anularea obligaţiilor de plată accesorii.
Obligaţiile de plată accesorii care pot face obiectul anulării sunt:
- penalităţile de întârziere;
- o cotă de 54,2% din dobânzi;
- o cotă de 77,1% din majorările de întârziere.
Obligaţiile de plată accesorii sunt cele aferente:
- obligaţiilor de plată principale restante la 30 septembrie 2015;
- obligaţiilor de plată principale declarate suplimentar de contribuabil prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţii cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015;
- obligaţii de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie şi stinse până la această dată;
- obligaţii de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise urmare unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei.
- obligaţiilor eşalonate la plată potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.29/2011 şi pentru care eşalonarea se finalizează până la data de 31 martie 2016. Pentru aceste obligaţii se anulează cota de 54,2% din dobânda eşalonată la plată aferentă ratelor cu termene de plată ulterioare datei de 1 octombrie 2015.
Prevederile referitoare la obligaţii de plată accesorii aferente obligaţiilor de plată principale declarate suplimentar prin declaraţie rectificativă sunt aplicabile şi obligaţiilor de plată reprezentând taxa pe valoarea adăugată cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015 şi care rezultă din înscrierea în rândurile de regularizări din decontul de TVA a taxei colectate prin care se corectează taxa pe valoarea adăugată cu scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv.
Pentru contribuabilii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, facilităţile prevăzute de ordonanţa de urgenţă se acordă atât pentru obligaţiile de plată datorate de aceştia cât şi pentru cele ale sediilor secundare şi se analizează raportat la totalul obligaţiilor contribuabilului şi a sediilor sale secundare.
Organele fiscale competente pentru acordarea facilităţilor sunt:
- Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele fiscale subordonate, pentru obligaţiile de plată administrate de aceasta;
- direcţiile de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice, pentru obligaţiile stabilite de acestea şi care, potrivit legii, se transmit spre recuperare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Procedura de acordare a amânării la plată
Pentru a-şi exprima intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor accesorii, contribuabilii depun o notificare la registratura organului fiscal competent.
Notificarea va cuprinde cel puţin: datele de identificare ale contribuabilului, obiectul notificării respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii, data şi semnătura.
Notificarea se soluţionează de organul fiscal, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării, prin emiterea unei decizii de amânare la plată a obligaţiilor accesorii ce pot face obiectul anulării.
Important! Notificările depuse anterior publicării normelor metodologice se vor soluţiona în termen de 5 zile de la data apariţiei normelor.
Organul fiscal emite şi comunică contribuabilului decizia de amânare la plată a obligaţiilor accesorii ce pot face obiectul anulării, iar instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturi bancare adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite prin poprire.
Odată cu emiterea deciziei de amânare la plată, pentru obligaţiile de plată accesorii care fac obiectul amânării la plată:
- nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, în cazul în care nu se depune această cerere.
Procedura de acordare a anulării obligaţiilor accesorii
Anularea obligaţiilor accesorii se solicită de contribuabili, inclusiv de către cei care au depus notificare, prin depunerea unei cereri la registratura organului fiscal competent, după îndeplinirea condiţiilor de acordare.
În termen de 5 zile de la data înregistrării cererii de anulare, organul fiscal va emite decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii, în vederea îndeplinirii de către contribuabil a condiţiei prevăzute la art.1, alin.(1), lit.c) din ordonanţa de urgenţă, respectiv stingerea prin orice modalitate prevăzută de lege a unei cote de 45,8% din dobânzile datorate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale şi stabilite prin decizii comunicate după 31 martie 2015, până la termenul de plată prevăzut la art.111, alin.(2) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Cererea de anulare se va soluţiona în termen de 5 zile de la data plăţii unei cote de 45,8% din dobânzile evidenţiate în decizia de mai sus, prin emiterea unei decizii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau a unei decizii de respingere.
Cererea de anulare a accesoriilor cuprinde: datele de identificare a contribuabilului, obiectul cererii respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii, cu precizarea facilităţilor solicitate, data şi semnătura.
Atenţie! Contribuabilii care nu au notificat organul fiscal, pot beneficia de anularea obligaţiilor prin achitarea cotei de dobândă care nu face obiectul anulării utilizând numărul de evidenţă a plăţii. Pentru generarea numărului de evidenţă a plăţii, contribuabilii pot accesa programul de asistenţă pus la dispoziţia contribuabilului pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, accesând linkul https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/generare_nr_evidenta/nr_evidenta_cod_iban_v15.html.
Contribuabilii care se află în procedura de executare silită trebuie să notifice organul fiscal pentru a putea beneficia de anularea obligaţiilor accesorii.
Procedura de acordare a anulării la plată în cazul contribuabililor care beneficiază de eşalonări la plată
Anularea obligaţiilor de plată accesorii se solicită de către contribuabili în baza unei cereri, depusă la registratura organului fiscal competent sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, după îndeplinirea condiţiilor de acordare prevăzută de ordonanţa de urgenţă.
Cererea de anulare se va soluţiona în termen de 5 zile de la data plăţii unei cote de 45,8% din dobânzile evidenţiate în decizia de mai sus, prin emiterea unei decizii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau a unei decizii de respingere.
Ori de câte ori se emite decizia de anulare a obligaţiilor de plată accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent verifică respectarea condiţiilor de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată, şi, dacă este cazul, emite decizia de constatare a pierderii valabilităţii eşalonării la plată.
Data publicării: 25.11.2015 (2.345 vizualizări)
|
|
|