|
Nou! |
Am lansat un site de infomaţii fiscale despre contribuabilii din România la adresa firme.consultanti.ro. Vă aşteptăm!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa.
Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!
|
Articol MFP: Noutăţi privind raportarea plăţilor către guverne |
În revista Finanţe Publice şi Contabilitate nr.10/2015, a apărut articolul Noutăţi privind raportarea plăţilor către guverne, sub semnătura Dr. Alexandrina Teodora Borfoaia de la Direcţia Legislaţie şi Reglementări Contabile din Ministerul Finanţelor Publice. Redăm, în continuare, articolul.
Prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.1.198/30.09.2015 pentru modificarea şi completarea unor reglementări contabile s-a amânat aplicarea prevederilor privind raportarea plăţilor efectuate către guverne prevăzute de Directiva 2013/34/UE. Articolul detaliază impactul aplicării la nivel naţional a acestor prevederi asupra entită-ţilor mijlocii şi mari şi entităţilor de interes public active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, începând cu exerciţiul financiar al anului 2016.
În vederea asigurării unei transparenţe mai mari a plăţilor efectuate către guverne, între-prinderile mari şi entităţile de interes public care îşi desfăşoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare sunt obligate să prezinte anual plăţile semnificative către guvernele ţărilor în care îşi desfăşoară activitatea, într-un raport separat. Astfel de prevederi se regăsesc la Capitolul 10 “Raportarea plăţilor efectuate către guverne” din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind situaţiile financiare anuale, situa-ţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului.
Pentru operatorii economici, prevederile cuprinse în Directiva contabilă au fost transpuse prin Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.1.802/2014, cu modificările ulterioare, respectiv Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, aplicabile societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr.1.286/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Capitolul 10 “Raportarea plăţilor efectuate către guverne” din Directiva contabilă este transpus la Capitolul 13 “Raportarea plăţilor efectuate către guverne” din cadrul Reglementărilor contabile, respectiv la Capitolul III1 “Raportarea plăţilor efectuate către guverne” din Reglemen-tările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, aplicabile societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementa-tă, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.286/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
În septembrie 2015, a fost amânată aplicarea prevederilor celor două capitole din cele două acte normative menţionate mai sus, prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.1.198/2015 pentru modificarea şi completarea unor reglementări contabile. Astfel, aceste prevederi se vor aplica începând cu exerciţiul financiar al anului 2016.
Vom prezenta în continuare impactul pe care îl are aplicarea prevederilor acestor capitole asupra entităţilor mijlocii şi mari şi entităţilor de interes public active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, aşa cum sunt acestea definite de Reglementările contabile.
În conformitate cu Reglementările contabile, entităţile de interes public sunt următoarele: societăţile/companiile naţionale, societăţile cu capital integral sau majoritar de stat şi regiile autonome. Potrivit Directivei contabile, din această categorie fac parte şi entităţile cotate, instituţiile de credit, întreprinderile de asigurare, care nu intră însă în aria de cuprindere a Reglementărilor contabile.
De asemenea, Directiva contabilă prevede că statele membre pot desemna entităţi de interes public la nivel naţional. Acesta este cazul întreprinderilor care au o relevanţă semnificativă pentru public prin natura activităţii lor, dimensiunea sau numărul de salariaţi.
Pentru a defini o “entitate activă în industria extractivă”, respectiv o “entitate activă în sectorul exploatării pădurilor primare”, Directiva contabilă, aşa cum este ea transpusă în Reglementările contabile, face trimitere la Regulamentul (CE) nr.1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice, astfel:
? o entitate activă în industria extractivă înseamnă o entitate care desfăşoară activităţi ce implică explorarea, prospectarea, descoperirea, exploatarea şi extracţia zăcămintelor de mine-rale, petrol, gaze naturale sau alte materiale, în cadrul activităţilor economice enumerate în anexa I la Regulament, la secţiunea B Industria extractivă şi exploatarea în cariere, diviziunile 05 Extracţia cărbunelui şi lignitului, 06 Extracţia ţiţeiului şi a gazelor naturale, 07 Extracţia mine-reurilor metalifere şi 08 Alte activităţi din industria extractivă;
? o entitate activă în sectorul exploatării pădurilor primare înseamnă o întreprindere care desfăşoară, în pădurile primare, activităţi prevăzute în anexa I la Regulament, respectiv secţiunea A – Agricultură, silvicultură şi pescuit, diviziunea 02 Silvicultură şi exploatare forestieră, grupa 02.2 Exploatare forestieră.
De asemenea, este importantă definirea pe care o oferă Directiva contabilă pentru “plată”, respectiv aceasta înseamnă o sumă plătită fie în numerar, fie în natură, pentru activităţile menţionate mai sus, de următoarele tipuri:
a) drepturi de producţie;
b) impozite percepute asupra venitului, producţiei sau profiturilor societăţilor, cu excepţia impozitelor percepute asupra consumului, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe venitul personal sau impozitul pe vânzări;
c) redevenţe;
d) dividende;
e) prime de semnare, descoperire şi producţie;
f) taxe de licenţă, taxe de închiriere, taxe de înregistrare şi alte taxe aferente licenţelor şi/ sau concesiunilor; şi
g) plăţi pentru îmbunătăţiri aduse infrastructurii.
Toate aceste plăţi sunt cele prevăzute de legislaţia în vigoare, aplicabilă entităţii. Plăţile respective presupun transfer de beneficii economice incluzând fluxuri de trezorerie, transferuri de bunuri sau prestări de servicii efectuate în cursul exerciţiului financiar de raportare, indiferent de perioada în care a fost înregistrată obligaţia corespunzătoare.
O entitate care este parte a unei asocieri în participaţie sau a unei entităţi controlate în comun este activă în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare dacă acea asociere în participaţie sau entitate controlată în comun se califică pentru clasificarea NACE.
Reglementările contabile prevăd că entităţile mijlocii şi mari, indiferent de natura acţionarilor, precum şi societăţile/companiile naţionale, societăţile cu capital integral sau majoritar de stat şi regiile autonome, active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare au obligaţia de a întocmi şi a publica anual un raport asupra plăţilor către guverne.
Reglementările contabile definesc prin “guvern” orice autoritate naţională, regională sau lo-cală a unui stat membru sau a unei ţări terţe. Sunt incluse departamentele, agenţiile sau între-prinderile controlate de acea autoritate, în sensul prevederilor Secţiunii 8.2 “Obligaţia de a întoc-mi situaţii financiare anuale consolidate” din aceleaşi reglementări.
În cazul în care o entitate devine entitate încadrată în categoria entităţilor mijlocii şi mari, cerinţele de raportare prevăzute de Capitolul 13 din Reglementările contabile se aplică dacă, două exerciţii financiare consecutive, sunt depăşite, la data bilanţului, cel puţin două dintre următoarele trei criterii de mărime:
a) totalul activelor: 4.000.000 €;
b) cifra de afaceri netă: 8.000.000 €;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
Cerinţele de raportare prevăzute de Capitolul 13 din Reglementările contabile se aplică şi în cazul în care entitatea este parte a unei asocieri în participaţie care îşi desfăşoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare. În acest caz, plăţile cuprinse în raportul asupra plăţilor efectuate către guverne se prezintă în proporţia corespunzătoare participării sale la acea asociere în participaţie.
Obligaţia de a întocmi şi a publica anual un raport asupra plăţilor către guverne nu se aplică entităţilor care sunt filiale sau societăţi-mamă, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) societatea-mamă intră sub incidenţa legislaţiei naţionale; şi
b) plăţile efectuate de entitate către guverne sunt incluse în raportul consolidat asupra plăţilor către guverne, întocmit de societatea-mamă respectivă în conformitate cu Secţiunea 13.4 “Raportul consolidat asupra plăţilor către guverne” din Reglementările contabile.
În raport, nu este necesar ca o plată, indiferent dacă este plată unică sau o serie de plăţi conexe, să fie luată în considerare dacă este mai mică de 100.000 € în cursul unui exerciţiu financiar.
Raportul prezintă următoarele informaţii în legătură cu activităţile descrise de Reglementările contabile ca fiind efectuate de către o “entitate activă în industria extractivă”, respectiv o “entitate activă în sectorul exploatării pădurilor primare”, aferente exerciţiului financiar în cauză:
a) suma totală a plăţilor efectuate către fiecare guvern;
b) suma totală pe tip de plată, în conformitate cu definiţia “plăţii” dată de Reglementările contabile, efectuată către fiecare guvern;
c) dacă plăţile au fost atribuite unui proiect specific, suma totală pe tip de plată, în conformitate cu definiţia “plăţii” dată de Reglementările contabile, efectuată pentru fiecare astfel de proiect şi suma totală a plăţilor pentru fiecare astfel de proiect.
Plăţile efectuate de entitate pentru obligaţii impuse la nivelul entităţii pot fi prezentate la nivelul acesteia, şi nu la nivel de proiect.
Prin “proiect”, Reglementările contabile desemnează activităţile operaţionale care sunt reglementate de un singur contract, licenţă, locaţie, concesiune sau alte acorduri juridice similare şi care formează baza pentru o obligaţie de plată cu un guvern. Cu toate acestea, dacă mai multe astfel de acorduri sunt interconectate pe fond şi formează baza pentru o obligaţie de plată cu un guvern, acestea sunt considerate a fi un proiect.
Dacă se efectuează plăţi în natură către guverne, ele sunt raportate în valoare şi, dacă este cazul, în volum. Se prezintă note justificative pentru a explica modul în care a fost determinată această valoare.
Informaţiile publicate cu privire la plăţile menţionate mai sus reflectă substanţa, mai curând decât forma plăţii sau a activităţii în cauză. Plăţile şi activităţile nu pot fi separate sau agregate în mod artificial, în vederea evitării aplicării Reglementărilor contabile.
Entităţile mijlocii şi mari, precum şi entităţile de interes public, active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, care intră sub incidenţa legislaţiei naţionale, au obligaţia de a întocmi un raport consolidat asupra plăţilor efectuate către guverne în conformitate cu Secţiunile 13.2 şi 13.3 din Reglementările contabile dacă, în calitate de societăţi-mamă, au obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate în conformitate cu Secţiunea 8.2 “Obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate”.
O societate-mamă este considerată, de asemenea, a fi activă în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare dacă oricare dintre filialele sale este activă în industria sau în sectorul menţionat. Filialele avute în vedere în acest scop sunt aceleaşi cu cele cuprinse în perimetrul de consolidare utilizat la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate. Ca urmare, perimetrul de consolidare stabilit potrivit Capitolului 8 “Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate” din Reglementările contabile este folosit şi pentru aplicarea prevederilor Capitolului 13 din aceleaşi reglementări.
În Reglementările contabile, prin “societate-mamă” se înţelege o entitate care controlează una sau mai multe filiale, iar prin “filială”, o entitate controlată de o societate-mamă, inclusiv orice filială a societăţii-mamă care le conduce.
Raportul consolidat cuprinde numai plăţile către guverne rezultate în urma operaţiunilor de extracţie şi/sau de exploatare forestieră.
În cazul în care o entitate controlată în comun, cuprinsă în consolidare, îşi desfăşoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, în scopul întocmirii raportului consolidat prevăzut mai sus, sunt avute în vedere plăţile corespunzătoare participaţiei deţinute în acea entitate controlată în comun.
Obligaţia de a întocmi raportul consolidat asupra plăţilor efectuate către guverne nu se aplică:
a) unei societăţi-mamă a unui grup din categoria grupurilor mici şi mijlocii, aşa cum acestea sunt definite la pct. 10 alin. (2) din Reglementările contabile, cu excepţia cazului în care o entitate afiliată este entitate de interes public; şi
b) unei societăţi-mamă reglementate de legislaţia naţională, care este ea însăşi filială, dacă societatea-mamă a acesteia se află sub incidenţa legislaţiei naţionale.
Dacă un grup din categoria grupurilor mici şi mijlocii include o entitate de interes public, întregul grup este tratat ca fiind grup mare. În acest caz, societatea-mamă a grupului are obligaţia de a întocmi raport consolidat asupra plăţilor către guverne.
O entitate, inclusiv o entitate de interes public, poate fi exclusă din raportul consolidat asupra plăţilor către guverne dacă este îndeplinită cel puţin una din următoarele condiţii:
a) restricţii severe pe termen lung împiedică în mod substanţial exercitarea de către societatea-mamă a drepturilor sale asupra activelor sau conducerii entităţii în cauză;
b) în cazuri extrem de rare în care informaţiile necesare pentru întocmirea raportului consolidat asupra plăţilor către guverne nu pot fi obţinute fără cheltuieli disproporţionate sau întârzieri nejustificate;
c) acţiunile sau părţile sociale ale entităţii în cauză sunt deţinute exclusiv în vederea vânzării lor ulterioare.
Scutirile menţionate mai sus se aplică numai dacă sunt utilizate şi în scopul întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate.
Raportul asupra plăţilor către guverne şi Raportul consolidat asupra plăţilor către guverne se publică potrivit legislaţiei naţionale. Întreprinderile menţionate la pct. 582 şi 587 din Reglementările contabile, care întocmesc şi publică un raport în conformitate cu cerinţe de raportare ale unei ţări terţe evaluate ca fiind echivalente cu cele prevăzute în Capitolul 13 din aceleaşi reglementări, sunt exceptate de la cerinţele acestui capitol, cu excepţia obligaţiei de a publica respectivul raport potrivit legislaţiei naţionale în vigoare.
Membrii organelor responsabile ale unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea de a se asigura, aplicând la nivel maxim cunoştinţele şi abilităţile de care dispun, că raportul asupra plăţilor către guverne este întocmit şi publicat în conformitate cu cerinţele Reglementărilor contabile.
Precizăm că, potrivit articolelor 46 şi 47 din Directiva contabilă, entităţile care fac obiectul Capitolului 10 “Raportarea plăţilor efectuate către guverne” sunt exceptate de la unele cerinţe ale acestuia, atunci când întocmesc şi publică un raport în conformitate cu cerinţe de raportare ale unei ţări terţe evaluate ca fiind echivalente cu cele prevăzute de capitolul respectiv. Comisia Europeană este abilitată să adopte acte de punere în aplicare prin care identifică cerinţele de raportare din ţări terţe pe care le consideră drept echivalente.
Amânarea aplicării prevederilor privind raportarea plăţilor către guverne se face cu respectarea prevederilor articolului 53 “Transpunere” din Directiva contabilă. Acesta prevede că statele membre asigură până la 20 iulie 2015 intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru a se conforma Directivei contabile. Potrivit aceluiaşi articol, statele membre pot prevedea că dispoziţiile comunitare se aplică în primul rând situaţiilor financiare pentru exerciţiile financiare care încep de la 1 ianuarie 2016 sau în timpul acelui an calendaristic 2016.
Data publicării: 01.12.2015 (1.702 vizualizări)
|
|
|