Pagina principală  | Articole  | Întrebări şi răspunsuri  | Calculator salarii  | Profesionişti contabili  | Experţi contabili judiciari  | Contact 




Legături utile
- Calendarul obligaţiilor fiscale în 2022
- Codul fiscal cu norme 2016 actualizat în 2023
- Codul de procedură fiscală 2016 actualizat în 2023
- Legea contabilităţii republicată

- Convenţii de evitare a dublei impuneri

- Ministerul Finanţelor
- ANAF

- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România

Nou!
Am înfiinţat un grup de discuţii pe Facebook în care veţi afla noutăţi contabile, veţi putea adresa întrebări şi veţi putea răspunde colegilor de profesie, împărtăşindu-vă experienţa. Adresa grupului este www.facebook.com/groups/grupcontabilitate/. Vă aşteptăm!

Articol ANAF privind soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili


În revista Finanţe Publice şi Contabilitate, a apărut articolul Soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili, sub semnătura d-nei Carmen Hrabac, Consilier superior în Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Redăm, în continuare, articolul.

Administrarea fiscală a marilor contribuabili, inclusiv soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare se face de către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, în calitate de organ fiscal competent.

Pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de această categorie de contribuabili, organul fiscal competent aplică dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr.263/2010 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, modificate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.2017/2011, precum şi prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.491/2014.

Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili se înregistrează de către compartimentul de analiză de risc într-o evidenţă specială, care se conduce informatizat, şi se supun procedurii de soluţionare, în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal.

Deconturile de TVA se verifică din punct de vedere al corectitudinii completării, urmărindu-se dacă soldul sumei negative de taxă pe valoarea adăugată solicitate la rambursare coincide cu suma înregistrată în evidenţele fiscale.

Dacă se constată diferenţe care pot fi corectate potrivit procedurii de corecţie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifică contribuabilul şi aplică procedura specială în domeniu. Instrucţiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.179/2007.

În acest caz, termenul legal de soluţionare a solicitării de rambursare, de 45 de zile, se prelungeste cu perioada de timp cuprinsă între data emiterii notificării şi data corectării diferenţelor între suma negativă de taxă pe valoarea adăugată solicitată la rambursare şi suma înregistrată în evidenţele fiscale.

Pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de această categorie de contribuabili se parcurg o serie de etape succesive, etape prevăzute la cap.ll, lit.A, pct.21.1.1-21.3 din Procedura de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare.

În primul rând, se verifică dacă persoana impozabilă are fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal. Dacă persoana impozabilă are fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal, solicitările de rambursare depuse de această persoană se încadrează, în mod automat, la risc fiscal mare, iar soluţionarea deconturilor de TVA se face cu inspecţie fiscală anticipată. Infracţiunile care se înscriu în cazierul fiscal sunt cele prevăzute în Anexa la Hotărârea Guvernului nr.31/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr.75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

În al doilea rând, se urmăreşte dacă persoana impozabilă prezintă risc mare stabilit pe baza informaţiilor primite de la organele fiscale. În acest scop, compartimentul de specialitate verifică într-o bază de date specială dacă persoana impozabilă figurează cu risc fiscal mare stabilit de organele fiscale, caz în care solicitările de rambursare sunt încadrate, automat, la risc fiscal mare, iar soluţionarea se face cu inspecţie fiscală anticipată.

În al treilea rând, se verifică dacă sumele solicitate la rambursare sunt mai mici de 45.000 lei. Dacă aceste sume sunt inferioare plafonului de 45.000 lei şi dacă solicitantul rambursării nu are fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal şi nici nu prezintă risc mare stabilit pe baza informaţiilor primite de la organele fiscale, solicitarea de rambursare se încadrează, în mod automat, la risc fiscal mic şi se emite Decizia de rambursare a TVA.

Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, care nu au fost încadrate la risc fiscal potrivit etapelor succesive menţionate mai sus, se supun analizei prevăzute de dispoziţiile speciale ale cap. III din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, în cazul acestor deconturi de TVA, compartimentul de analiză de risc verifică dacă pentru contribuabilul respectiv a fost deschisă procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară. Dacă această condiţie este îndeplinită, decontul cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se încadrează în categoria de risc fiscal mare şi se soluţionează cu inspecţie fiscală anticipată.

Pentru deconturile încadrate la risc fiscal mare, depuse de marii contribuabili pentru care a fost stabilit, de către organele fiscale, gradul de risc fiscal mare, aceştia pot depune scrisori de garanţie bancară, emise de instituţii de credit autorizate de Banca Naţională a României, cu excepţia situaţiei în care încadrarea iniţială în categoria de risc fiscal mare s-a făcut ca urmare a începerii urmăririi penale în legătură cu acte săvârşite de respectivul contribuabil.

Scrisoarea de garanţie bancară trebuie să îndeplinească, cumulativ, cel puţin următoarele condiţii:
- să cuprindă suma maximă pe care garantul se obligă să o plătească în cazul în care obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de inspecţia fiscală nu sunt achitate în termen – această sumă nu poate fi mai mică decât nivelul sumelor solicitate la rambursare prin aceste deconturi;
- să aibă o durată minimă de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii duratei de valabilitate, până la finalizarea inspecţiei fiscale ulterioare;
- să cuprindă angajamentul garantului că, în cazul neachitării de către garantat, în termen, a obligaţiilor fiscale stabilite suplimentar de inspecţia fiscală sau a obligaţiilor fiscale declarate de către contribuabil şi scadente pe perioada de valabilitate a scrisorii de garanţie bancară, acesta să plătească orice sumă care se încadrează în suma garantată prin scrisoarea de garanţie bancară, în termen de maximum 15 zile de la împlinirea termenului de plată.

În cazul depunerii scrisorii de garanţie bancară, cu îndeplinirea acestor condiţii, procedura de soluţionare a deconturilor încadrate la risc fiscal mare se întrerupe, iar deconturile se încadrează la risc fiscal mic şi se soluţionează cu inspecţie fiscală ulterioară. Dacă inspecţia fiscală anticipată este în derulare, aceasta se va finaliza, transformându-se în inspecţie fiscală ulterioară.

În cazul în care, pe perioada de valabilitate a scrisorii de garanţie bancară, contribuabilul nu achită în termen obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de inspecţia fiscală sau obligaţiile fiscale declarate de către contribuabil şi scadente, garanţia bancară se valorifică de organul fiscal competent.

Aceasta trebuie să fie reîntregită în termen de maximum 15 zile de la data valorificării scrisorii.

După efectuarea inspecţiei fiscale ulterioare, dacă nu se stabilesc obligaţii fiscale suplimentare şi dacă nu înregistrează alte obligaţii fiscale restante, organul fiscal va restitui contribuabilului scrisoarea de garanţie bancară.

Pentru deconturile cu risc fiscal mare, compartimentul de specialitate verifică, în baza de date Phoenix, dacă în ultimele 12 luni a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere pentru perioade în care a fost supusă inspecţiei fiscale, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.

Dacă întreaga sumă negativă solicitată la rambursare provine din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA.

Dacă suma negativă provine, parţial, din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aprobă rambursarea sumelor negative aferente perioadelor fiscale pentru care a fost emisă decizia de nemodificare a bazei de impunere. O copie a Deciziei de rambursare a TVA se comunică şi compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală.

Pentru sumele negative care provin din perioade pentru care TVA nu a fost supusă inspecţiei fiscale sau ca urmare a inspecţiei nu a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, decontul se transmite compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală, pentru verificarea sumelor negative de TVA aferente perioadelor fiscale care nu au fost supuse inspecţiei fiscale.

Rezultatul analizei efectuate în vederea soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili se consemnează în Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de marii contribuabili.

Dacă decontul de TVA nu îndeplineşte condiţiile de risc mare, se consideră cu risc fiscal mic, se soluţionează cu inspecţie fiscală ulterioară şi se emite Decizia de rambursare a TVA.

Decizia de rambursare emisă de compartimentul de specialitate este decizie sub rezerva verificării ulterioare, cu excepţia sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza deciziei de nemodificare a bazei de impunere.

Deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât şi deciziile de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală se transmit compartimentului de colectare, în vederea compensării şi/sau restituirii, potrivit prevederilor legale în vigoare.

Pentru stingerea prin compensare sau restituire se aplică dispoziţiile art. 116 şi art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


Data publicării: 28.08.2015 (2.147 vizualizări)


comentarii


Articole recente
- Modificare formular 208 (19.02.2024) (873 vizualizări)
- Modificare formular 100 (05.02.2024) (2.016 vizualizări)
- Noua declarație unică (11.01.2024) (2.062 vizualizări)
- Modificare procedură Certificat de amânare la plată a TVA (03.01.2024) (1.063 vizualizări)
- Registrul achizițiilor de locuințe (03.01.2024) (1.429 vizualizări)



Întrebări şi răspunsuri recente
- Termenul de depunere al declarației 101 în anul 2022 (24.02.2022) (2.884 vizualizări)
- Prescripția dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale (16.12.2021) (3.703 vizualizări)
- Susținerea orală a contestației la actul administrativ fiscal (24.12.2020) (2.979 vizualizări)
- Ce este concordatul preventiv? (14.07.2020) (3.661 vizualizări)
- Cine poate fi expertul independent care poate întocmi planul de restructurare a obligațiilor bugetare? (09.07.2020) (5.943 vizualizări)






Abonare newsletter
Nume:
E-mail:


Ştiri financiare
- Bursele europene au închis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au închis în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a deschis în creştere (09.04.2020)
- Bursele asiatice au închis în apreciere (09.04.2020)
- Euro s-a depreciat la 4,8278 lei (09.04.2020)
- ROBOR la trei luni a scăzut la 2,54% (09.04.2020)
- Bursele europene au deschis în creştere (09.04.2020)
- Indicii BVB au deschis în apreciere (09.04.2020)
- La mijlocul şedinţei, bursele asiatice erau în teritoriu pozitiv (09.04.2020)
- Wall Street a închis în creştere (09.04.2020)


Copyright ©2011-2024 Pandora Impex SRL.